SEiMTS: interoperacyjność wymaga odrębnego programu

SEiMTS: interoperacyjność wymaga odrębnego programu

15 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego zgłosiło swoje uwagi do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Organizacja postuluje m.in. aby opracować program wdrażania regulacji z zakresu interoperacyjności w obszarze infrastruktury, który powinien określać, jakie linie powinny być w pierwszej kolejności dostosowywane do wymogów UE.

Fot. Rafał Wilgusiak

Oprócz tego, eksperci wskazują, że nowe zapisy powinny zobowiązywać ministra właściwego ds. transportu do konkretnego określenia wykazu linii kolejowych, które powinny być docelowo liniami interoperacyjnymi z siecią podobnych linii kolejowych w innych państwach UE.

Do uwag systemowych SEiMTS zaliczyło również postulat konsultowania z organizacjami pożytku publicznego wszystkich zmian prawnych wprowadzanych rozporządzeniami i innymi aktami wykonawczymi.

Zdaniem organizacji, istnieje również potrzeba usprawnienia procesów i programowania kolejowych przedsięwzięć infrastrukturalnych, z czym wiąże się m.in. konieczność uściślenia warunków przygotowania inwestycji. W tym celu należy lepiej określić warunki przygotowania dokumentacji przetargowych, wyeliminować złe praktyki narzucające jednostkom oceniającym zgodność (w szczególności NoBo) warunków podejmowania zadań dotyczących weryfikacji WE podsystemów, a także doprecyzować zakres i strukturę dokumentacji warunkującej uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.

Uwagi szczegółowe znajduję się w opinii Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.