Kolej integruje Polskę, Białoruś i Ukrainę? Zgłoś uwagi

Kolej integruje Polskę, Białoruś i Ukrainę? Zgłoś uwagi

07 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozpoczęły się konsultacje społeczne projektu Programu Współpracy Transgranicznej Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina 2014-2020. Głównym celem dokumentu jest wspieranie procesów rozwojowych, również w sektorze kolejowym, na pograniczu trzech państw.

Fot. gminaterespol.pl

Program kładzie nacisk na wzmocnienie integracji w regionie transgranicznym przy jednoczesnym dążeniu do wspierania i zachowania dziedzictwa kulturowego, historycznego i przyrodniczego, poprawy dostępności komunikacyjnej regionów, a także rozwiązania wspólnych problemów w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony.

Celem konsultacji jest zebranie opinii i uwag na temat kierunków wsparcia proponowanych w ramach Programu. Można je zgłaszać za pośrednictwem właściwego formularza na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Przewidywany budżet Programu Współpracy Transgranicznej EIS Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020 to 175,8 mln euro ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z czego ok. 53,4 mln euro zostanie przeznaczone na poprawę dostępności regionów, rozwój trwałego i odpornego na klimat transportu oraz sieci i systemów komunikacyjnych. 

Autorzy dokumentu wskazali, że ograniczeniem dla rozwoju strefy przygranicznej jest m.in. słabo rozwinięta infrastruktura transportowa, w tym nieefektywne wykorzystanie potencjału transportu kolejowego. Tymczasem, infrastruktura transportowa ma szczególne znaczenie dla rozwoju obszarów przygranicznych, m.in. w związku z koniecznością obsługi granicznego ruchu tranzytowego.

Przez obszar wsparcia przebiegają ważne transeuropejskie korytarze transportowe: nr 2 Berlin-Moskwa (droga E30 i szlak kolejowy E20), nr 3 Drezno-Kijów (droga E40 i szlak kolejowy E30), a także szlaki kolejowe Warszawa-Kijów i Warszawa-Lwów i linia kolejowa nr LHS 65 o szerokim rozstawie torów.

W ostatnich latach w ramach tych korytarzy realizowany był szereg inwestycji mających ma celu podniesienie ich jakości i przepustowości. Niemniej, część istniejącej infrastruktury drogowej jest wciąż bardzo zaniedbana, co dotyczy zwłaszcza ukraińskiej części obszaru wsparcia. Podobna sytuacja dotyczy sieci kolejowej, która dodatkowo wyraźnie przegrywa konkurencję z transportem samochodowym z uwagi na długie czasy przejazdu i niską jakość infrastruktury towarzyszącej.

To samo odnosi się do przejść granicznych obsługujących regularny ruch pasażerski (kolejowych na granicy polsko-ukraińskiej jest 6 i na granicy polsko-białoruskiej - 5). Znaczenie kolejowych przejść granicznych z wyjątkiem Terespola (650 tys. przekroczeń) dla ruchu pasażerskiego było marginalne (w porównaniu do przejść drogowych), przy liczbie przekroczeń na poziomie 250 tys. w Kuźnicy Białostockiej do 100 tys. osób rocznie w Dorohusku i Przemyślu.


Obszar objęty programem (fot. pl-by-ua.eu)

Największy ruch graniczny na poziomie 20 mln przekroczeń na granicy ukraińskiej odnotowano w latach 2006 i 2007. Wskaźnik ten spadł do 11,6 mln w 2009 roku i ponownie wzrósł do 16,5 mln w roku 2013. W przypadku granicy polsko-białoruskiej największe natężenie ruchu - 13 mln przekroczeń odnotowano w 2000 roku, a kolejne lata przyniosły jego stopniowy spadek do poziomu 7,2 mln przekroczeń w roku 2013. Niemniej jednak przepustowość przejść granicznych dla wszystkich rodzajów ruchu jest niewystarczająca, co prowadzi do okresowych zatorów powodujących wydłużenie czasu oczekiwania na przekroczenie granicy.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Koleje Mazowieckie odbierają pierwsze Impulsy Koleje Mazowieckie odbierają pierwsze Impulsy
Następny artykuł Wrocław rozbuduje sieć tramwajową na Nowy Dwór Wrocław rozbuduje sieć tramwajową na Nowy Dwór