Pociąg PKP Energetyki jechał 9 km bez maszynisty

Pociąg PKP Energetyki jechał 9 km bez maszynisty

12 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Nienadzorowany przez obsługę pociąg sieciowy PKP Energetyki przebył aż 9 kilometrów, zanim się zatrzymał. Do zdarzenia doszło ponad miesiąc temu, ale dopiero teraz incydent wyszedł na jaw za sprawą spotkania działającego przy UTK zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa z przedstawicielami kolejowej spółki energetycznej.

Fot. Kuba Batorowicz

Celem spotkania zespołu zadaniowego ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce było omówienie zdarzeń, które miały miejsce z udziałem pracowników PKP Energetyki w 2014 i 2015 roku oraz przedstawienie podejmowanych przez firmę działań systemowych i inicjatyw służących obniżeniu poziomu ryzyka związanego z prowadzoną działalnością.

Niepokojącym zdarzeniem, które było powodem zorganizowania spotkania zespołu był incydent z 2 kwietnia 2015 r. Polegał na zbiegnięciu pociągu sieciowego należącego do PKP Energetyki w wyniku jego niewłaściwego zabezpieczenia. Zostało to zakwalifikowane jako incydent C47.

Zdarzenie nastąpiło podczas prac prowadzonych na torze zamkniętym. Ustalenia wskazują, że przyczyna leży po stronie przewoźnika, ponieważ doszło do opuszczenia pociągu roboczego przez maszynistę i kierownika jednostki. Nienadzorowany i niezabezpieczony przez obsługę pojazd, znajdujący się na spadku, ruszył i został skierowany na tor wolny, na którym zatrzymał się po przejechaniu łącznie aż 9 kilometrów. Spółka poinformowała, że maszynista i kierownik pociągu roboczego zostali zawieszeni w czynnościach służbowych.

Zgodnie z wewnętrznymi przepisami, pojazd powinien być zabezpieczony przed zbiegnięciem poprzez założenie płóz hamulcowych oraz dodatkowo hamulcem ręcznym.

W związku ze zdarzeniami na sieci kolejowej, takimi jak zbiegnięcie pojazdu kolejowego, PKP Energetyka, w ramach oceny ryzyka, przeprowadziła analizę mającą na celu identyfikację możliwych zagrożeń. Wskutek tego spółka podjęła środki profilaktyczno-zapobiegawcze, tj.:

  • stworzono pisemne procedury i zapoznano z nimi pracowników,
  • prowadzone są szkolenia pracowników, które dotyczą m.in. sposobu postępowania i zasad prowadzenia ruchu na torach zamkniętych,
  • rozszerzono tematykę pouczeń okresowych,
  • wydawane są biuletyny o zaistniałych zdarzeniach,
  • podczas organizowanych narad omawiane są zdarzenia kolejowe,
  • podjęto decyzję, że wszystkie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa będą prowadzone przez jedną zewnętrzną firmę.

Prezes UTK będzie kontynuował działania monitorujące w odniesieniu do ww. zdarzeń, mając na uwadze ich istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.