Gorsze wyniki Stadlera przez kurs franka i sankcje

Gorsze wyniki Stadlera przez kurs franka i sankcje

22 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Spółka Stadler Rail odczuwa skutki umocnienia franka spowodowane decyzją Szwajcarskiego Banku Narodowego z połowy stycznia 2015 r. Ekspansja firmy w obszarze Wspólnoty Niepodległych Państw została wyhamowana ze względu na osłabienie rubla oraz międzynarodowe sankcje nałożone na Rosję.

Fot. Stadler Rail

W wyniku zniesienia przez Szwajcarski Bank Narodowy minimalnego kursu franka w stosunku do euro, ceny produktów Stader Rail wzrosły aż o 20 proc. Zmusiło to spółkę do obniżenia kosztów i zwiększenia wymiaru tygodniowego czasu pracy w zakładach w Szwajcarii do 45 godzin. Negocjacje ze związkami zawodowymi w tej sprawie prowadził osobiście akcjonariusz wiekszościowy Peter Spuhler.

W ramach środków zaradczych zmieniono także walutę rozliczania transakcji z franków na euro, a także zainwestowano w innowacje. Przenoszenie zleceń z krajów o wysokich kosztach produkcji do krajów o kosztach niższych jest rozważane dopiero jako działanie ostateczne.

Osłabiony kurs rubla

Stadler Rail odczuwa także trudności w związku z osłabionym kursem rubla. Sytuacja dotyczy bezpośrednio prestiżowego zamówienia na dostawę 25 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Rosji. Przewoźnik Aeroexpress zgłosił problemy z płynnością finansową i poprosił o zmianę warunków płatności lub zmniejszenie liczby pojazdów. Trwają negocjacje z bankami finansującymi i ubezpieczycielem (SERV) w tej sprawie. Stadler Rail odnotowuje także wyniki gorsze od oczekiwanych w krajach rabskich.

Stadler na Dzikim Zachodzie

W związku z powyższym Stadler Rail koryguje swoją strategię. O ile w roku 2013 przedsiębiorstwo ukierunkowane było na Wspólnotę Niepodległych Państw i kraje arabskie, obecnie z większą uwagą zwraca się ku Wielkiej Brytanii i USA. Celem jest utrzymanie istniejących i zdobywanie nowych rynków na Zachodzie.

W czerwcu 2015 r. Stadler Rail podpisał w teksańskim Fort Worth umowę na dostawę ośmiu dwutrakcyjnych (elektrycznych i spalinowych) pojazdów typu FLIRT.  Kwota zamówienia opiewa na 100 mln dolarów. Termin odbioru pojazdów zaplanowano na lipiec 2017 r., dopuszczenia mają zostać uzyskane do marca 2018 r. Umowa z "The T" to piąty kontrakt Stadler Rail w USA. Dotychczas firma sprzedała do Stanów Zjednoczonych 49 przegubowych zespołów trakcyjnych (GTW). Ponieważ obecne zamówienie, w odróżnieniu od poprzednich projektów, finansowane jest ze środków federalnych, po raz pierwszy dla firmy Stadler zastosowanie ma przepis zwany "Buy America Act". Wymaga on, aby 60 procent produkcji odbywało się w USA. W związku z tym Stadler Rail podjął decyzję o budowie w Stanach Zjednoczonych nowego zakładu. W najbliższym czasie zapadnie decyzja o jego lokalizacji.Zlecenie z Teksasu jest ważnym krokiem w zdobywaniu zleceń poza Starym Kontynentem.