Regulacje TK: kolej nie narusza praw niepełnosprawnych

TK: kolej nie narusza praw niepełnosprawnych

10 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Brak ściśle określonego terminu dostosowania lokalnej infrastruktury i taboru kolejowego do unijnych norm o dostępności kolei dla osób niepełnosprawnych nie narusza konstytucji. Nie może być jednak rozumiany jako zezwalający na spowolnienie tego procesu – stwierdził Trybunał Konstytucyjny.

TK: kolej nie narusza praw niepełnosprawnych
Fot. Adam Brzozowski

Brak ściśle określonego terminu dostosowania lokalnej infrastruktury i taboru kolejowego do unijnych norm technicznych odnoszących się do dostępności kolei dla osób niepełnosprawnych nie narusza konstytucji. Nie może być jednak rozumiany jako zezwalający na spowolnienie tego procesu – stwierdził Trybunał Konstytucyjny.

W tym tygodniu Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący dostosowywania lokalnej infrastruktury i taboru kolejowego do unijnych norm technicznych odnoszących się do dostępności kolei dla osób niepełnosprawnych. Rozprawie przewodniczył sędzia TK Mirosław Granat, sprawozdawcą była sędzia TK Maria Gintowt-Jankowicz.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 3a ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym w zakresie, w jakim bezterminowo zwalnia ze stosowania art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym do miejskich, podmiejskich i regionalnych kolejowych przewozów osób, jest zgodny z art. 69 w związku z art. 2 konstytucji. W pozostałym zakresie postępowanie umorzono.

Trybunał podkreślił, że potrzeby osób niepełnosprawnych zostały dostrzeżone wprost na poziomie konstytucyjnym. Art. 69 konstytucji nakłada na władze publiczne obowiązek udzielania osobom niepełnosprawnym, zgodnie z ustawą, pomocy w komunikacji społecznej.

Obowiązek ten obejmuje podejmowanie działań ułatwiających m.in. dostęp do infrastruktury pasażerskiej. Likwidacja barier architektonicznych występujących na dworcach i peronach kolejowych oraz odpowiednie urządzenie środków transportu kolejowego jest niezbędne dla zapewnienia osobom niepełnosprawnym możliwości uczestniczenia w życiu społecznym na zasadach porównywalnych z innymi osobami. Jest to ściśle związane z poszanowaniem godności człowieka.

Jednocześnie Trybunał przypomniał, że art. 69 konstytucji wyraża normę programową, a nie prawo podmiotowe. Ustawodawca ma zatem znaczną swobodę wyboru środków służących realizacji celów wymienionych w tym przepisie. Powołując się na art. 69 konstytucji nie można żądać określonego poziomu świadczeń czy też sposobu ich uzyskania.

Trybunał nie podzielił zarzutu zgłoszonego przez Rzecznika Praw Obywatelskich, że dozwolone przez prawo unijne, bezterminowe zwolnienie ze stosowania tego przepisu do lokalnych (tj. miejskich, podmiejskich i regionalnych) kolejowych przewozów osób narusza art. 69 konstytucji.

Przyjęcie punktu widzenia RPO oznacza, że ustawodawca w określonej perspektywie czasowej nakłada na konkretne podmioty obowiązek zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do lokalnych przewozów osób zgodnie ze szczegółowo określonymi i bardzo wymagającymi unijnymi normami technicznymi. Takie żądanie Rzecznika wykracza, zdaniem Trybunału, poza gwarancje przewidziane w art. 69 konstytucji, który pozostawia ustawodawcy znaczną swobodę wyboru środków udzielania osobom niepełnosprawnym pomocy w komunikacji społecznej.

TK nie podzielił też zarzutu RPO, że przyjmując zaskarżony przepis ustawodawca odstąpił od zobowiązania przedsiębiorstw kolejowych i zarządców stacji do zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do lokalnej infrastruktury kolejowej.

Zdanierm sędziów Trybunału trzeba podkreślić, że w latach następujących po uchwaleniu art. 3a ustawy o transporcie kolejowym władze publiczne, wypełniając dyrektywy płynące z art. 69 konstytucji, wydały liczne akty normatywne, które zmierzają do usuwania barier w dostępie osób niepełnosprawnych do pasażerskich usług kolejowych.

Po nowelizacji z 5 czerwca 2014 r. rozporządzenie to wprost przewiduje, że obiekty do obsługi osób projektuje się, buduje lub przebudowuje przy zachowaniu właściwych unijnych norm technicznych. Nakazuje ono również dostosowanie już istniejącej infrastruktury do tych wymagań technicznych w terminie nie dłuższym niż 25 lat.

- Dla oceny zaskarżonej regulacji nie bez znaczenia było również to, że art. 3a ustawy o transporcie kolejowym zwalnia ze stosowania tylko niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 do lokalnych kolejowych przewozów osób - stwierdził TK.

Przypomniano, że zwolnienie ze stosowania art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 do lokalnych kolejowych przewozów osób zostało ustanowione z dwóch zasadniczych powodów: z uwagi na istotnie odbiegający od wysokich unijnych standardów stan techniczny znacznej części lokalnej infrastruktury i taboru kolejowego oraz ze względu na ograniczone możliwości finansowe przedsiębiorstw kolejowych oraz zarządców stacji.

Nie można jednak tracić z pola widzenia, że ustanawiając zaskarżone zwolnienie ustawodawca działał zgodnie z prawem unijnym, które uwzględnia możliwość wystąpienia takich trudności. Takie bezterminowe zwolnienie przewidziane zostało również we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Słowacji i Rumunii.

Trybunał Konstytucyjny podzielił argumenty Sejmu oraz Prokuratora Generalnego, że w razie nałożenia na przedsiębiorstwa kolejowe oraz zarządców stacji obowiązku przewidzianego w art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) 1371/2007, podmioty te nie byłyby w stanie wywiązać się z niego lub zmuszone byłyby do przerzucania kosztów dostosowania infrastruktury na klientów. W dalszej perspektywie mogłoby to przyczynić się do ich upadku lub prowadzić do likwidacji małych stacji kolejowych.

Biorąc pod uwagę powyższe Trybunał stwierdził, że ustawodawca wyważył konkurujące wartości tak, aby każda z nich mogła być realizowana. Na przedsiębiorstwa kolejowe i zarządców stacji nałożył takie obowiązki względem osób niepełnosprawnych, jakie podmioty te są w stanie spełnić.

Trybunał podkreślił, że wydany wyrok nie zwalnia władz publicznych z podejmowania dalszych działań zmierzających do zapewnienia osobom niepełnosprawnym efektywnego dostępu do pasażerskich usług kolejowych. Brak ściśle określonego terminu dostosowania lokalnej infrastruktury kolejowej i taboru do unijnych wymagań technicznych nie może być rozumiany jako zezwalający na spowolnienie tego procesu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Seifert chce zyskać na zbliżeniu Polski z Chinami Seifert chce zyskać na zbliżeniu Polski z Chinami
Następny artykuł Książkowy piątek za piątaka w Sklepie KOW! Książkowy piątek za piątaka w Sklepie KOW!