Województwo świętokrzyskie wybrało dostawcę fabrycznie nowego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego do obsługi regionalnych połączeń kolejowych. Została nim Pesa, która wyprodukuje pojazd za 11 mln 931 tys. zł.
W przetargu startował również drugi z krajowych producentów, Newag, ale jego oferta była o ponad 4 mln zł droższa. Producent z Nowego Sącza żądał 16 mln 328 tys. zł.
W postępowaniu, oprócz ceny, zamawiający brał pod uwagę okres gwarancji. I w tej kwestii Pesa przedstawiła lepsze warunki, gdyż objęła EZT-a dziesięcioletnim zobowiązaniem do usunięcia każdej wady pojazdu, podczas gdy Newag oferował gwarancję niezawodności na 5 lat.
Pojazd nie będzie „przypisany” do jednej konkretnej trasy. Przewozy Regionalne świadczące usługę kolejową w regionie będą mogły go wykorzystywać na terenie całego województwa świętokrzyskiego.
Elektryczny zespół trakcyjny z Bydgoszczy ma rozwijać prędkość 160 km/h i zabierać co najmniej 150 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazd będzie wyposażony w klimatyzację, system monitoringu i dynamicznej informacji pasażerskiej, sieć Wi-Fi, biletomaty, toaletę, miejsce na rowery i wózki inwalidzkie.