Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) stwierdził 20 naruszeń przepisów przez zarządcęinfrastruktury kolejowej, spółkę Infra Silesia z Rybnika. Naruszono przepisy dotyczących obowiązków podmiotu w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz bezpieczeństwa transportu kolejowego - w tym warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury wyrażało się w naruszeniu kryteriów: A.1, A.2, B.2, C.1, G.2, S.1 i V.2 oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem (określonych w załączniku II rozporządzenia Komisji Europejskiej 1169/2010) i polegało m.in. na:
- niepowiadomieniu Prezesa UTK o istotnych zmianach w związku z likwidacją odcinków linii kolejowej,
- nieprawidłowym wyliczaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia w rejestrze zagrożeń,
- nieprawidłowo prowadzonej dokumentacji badań rozjazdów, torów kolejowych oraz obchodów torów na stacji Boguszowice,
- usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego na linii kolejowej nr 221,
- występowaniu tzw. „dzikich przejść” na linii kolejowej nr 221,
- braku znaków drogowych A-9, G-1b, G-1c, B-20 przed przejazdem kolejowym kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201,
- braku ustawienia przy torze kolejowym wskaźników W6a przed przejazdem kolejowym kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201,
- braku wymaganego 5-letniego czasookresu pomiaru natężenia ruchu drogowego na przejeździe kolejowo-drogowym kategorii „A” w km 0,137 linii kolejowej nr 201 koniecznego do obliczenia iloczynu ruchu,
- niezaplanowaniu działań korygujących po przeprowadzonych audytach w 2014 r. branży drogowej oraz branży automatyki i energetyki.
Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,