Frecciarossa 1000 - oczko w głowie Trenitalii

Frecciarossa 1000 - oczko w głowie Trenitalii

12 grudnia 2015 | Autor: Przemysław B. Jezierski
PODZIEL SIĘ

Pół roku temu na liniach dużych prędkości we Włoszech zadebiutowały pociągi Frecciarossa 1000. Pod tą nazwą handlową kryje się najnowsza generacja jednostek ETR400, czyli pociągów Zefiro 300, produkcji kanadyjskiego Bombardiera i włoskiej AnsaldoBredy.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Są to obecnie najnowocześniejsze i najszybsze pociągi KDP w Europie o prędkości konstrukcyjnej 400 km/h. Choć aktualnie kursują z prędkością maksymalną 300 km/h to mają już dopuszczenie do jazdy z szybkością 360 km/h. Jak zapowiada narodowy włoski zarządca infrastruktury Rete Ferroviaria Italiana i państwowe koleje Trenitalia, już od przyszłego roku Frecciarossa 1000 zacznie wozić pasażerów z prędkością przekraczającą 300 km/h. Celem jest skrócenie czasu przejazdu między Rzymem a Mediolanem z obecnych dwóch godzin i 55 minut do dwóch godzin i 20 minut.

Co prawda osiągnięcie 360 km/h wydaje się mało prawdopodobne choćby ze względów ekonomicznych, to Włochy mogą stać się europejskim liderem wysokich prędkości po Hiszpanii i Francji, gdzie na tamtejszych trasach KDP pociągi Velaro E i TGV Duplex rozwijają prędkości odpowiednio: 310 i 320 km/h.

Włochy są aktualnie jedynym krajem w Europie i na świecie, gdzie na liniach dużych prędkości panuje konkurencja, więc stawka szybkości jest wysoka, jeśli nie kluczowa i może oznaczać dla państwowego przewoźnika być albo nie być.

Konkurentem Trenitalii na liniach KDP jest od 2012 r. prywatna spółka Nuovo Trasporto Viaggiatori. Przewoźnik posiada flotę pociągów AGV ETR575 dopuszczonych do ruchu na sieci RFI z v-max 300 km/h. Prędkość eksploatacyjna pociągów, podobnie jak w Zefiro 300, wynosi jednak 360 km/h i po uzyskaniu odpowiednich dokumentów, prywatny konkurent będzie chciał dalej walczyć o rynek nie tylko ceną, ale i prędkością, a co za tym idzie krótszym czasem przejazdu.

Bombardier i AnsaldoBreda z umową na 50 jednostek

Pierwsze wiadomości o budowie nowego modelu pociągu Zefiro 300 dla kolei włoskich pojawiły się trzy lat temu, kiedy konsorcjum złożone z firm Bombardier i AnsaldoBreda wygrało przetarg ogłoszony w 2010 r. przez Trenitalia na dostawę 50 sztuk pociągów KDP nowej generacji, mającej sukcesywnie zastępować składy ETR500, wyprodukowane przez Trevi w latach 1988 – 1998. Model Zefiro 300 z ceną 30,8 milionów euro za sztukę, pokonał konkurenta – francuski Alstom, który swój model pociągu wycenił na 35 milionów euro.

Po podpisaniu kontraktu wartego 1,54 miliarda euro, na początku 2012 r. ruszyła produkcja. Prezentacja nowego modelu odbyła się już w pierwszym kwartale 2013 r. w zakładach AnsaldoBredy w mieście Pistoia. W tym samym roku na początku września odbyły się testy dynamiczne, prowadzone najpierw we Włoszech, a następnie w Czechach na specjalnym torze doświadczalnym w Velim, gdzie płynnie przekroczono barierę 200 km/h. Kolejne testy już z wysokimi prędkościami powyżej 300 km/h były prowadzone na linii dużych prędkości Rzym – Neapol.

Przejazd inauguracyjny na trasie Mediolan – Rzym, z prezydentem Włoch Sergio Mattarellą na pokładzie, odbył się w dniu 25 kwietnia 2015 r., z okazji 70. rocznicy wyzwolenia Włoch. Pierwszy skład Zefiro 300 został ochrzczony nazwą „Pietro Mennea” na cześć włoskiego lekkoatlety, rekordzisty świata na 200 metrów, zmarłego na początku 2013 roku. Do regularnej eksploatacji z pasażerami pierwsze pociągi zostały włączone 14 czerwca, wraz z wejściem w życie letniej korekty rozkładu jazdy. Pod marką Frecciarossa 1000 obsługują linię KDP w osi północ – południe, oferując najkrótsze czasy przejazdu z Turynu i Mediolanu do Rzymu i Neapolu.

Klasę poznasz po kolorze

Frecciarossa 1000 to pociągi zespolone, zestawione z ośmiu wagonów o łącznej masie 490 ton i długości 202 metrów. Moc pociągów wynosi aż 9,8 MW, a maksymalna prędkość eksploatacyjna / konstrukcyjna to 360 / 400 km/h. Czterdzieści z pięćdziesięciu zamówionych składów dostosowano do pracy w dwóch systemach zasilania: 3 kV prądu stałego i 25 kV prądu przemiennego z przeznaczeniem do obsługi tras krajowych. Ostatnie 10 pociągów będzie miało aż cztery systemy zasilania: 1,5+3 kV DC oraz 15+25 kV AC, co w przyszłości pozwoli na obsługę tras międzynarodowych do Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Francji, Holandii i Belgii.

W komfortowym i klimatyzowanym pociągu jest miejsce dla 455 pasażerów w czterech klasach: Standard, Premium, Business i Executive. Wszystkie klasy mają bezprzedziałowy układ miejsc, a w każdej z nich obowiązuje inny dominujący kolor wnętrza. Ponadto w pociągu jest wagon barowy bistro.

Najwięcej, bo aż 300 miejsc jest w czterech wagonach klasy Standard z dominującym kolorem pomarańczowym, czyli standardowej klasie drugiej. Klasa Premium (kolor czerwony) to nieco bardziej przestronna wersja klasy Standard z 76 miejscami. W obu tych klasach są po dwa rzędy siedzeń po każdej stronie z dodatkowymi stolikami przy części miejsc.

W klasie Business (kolor niebieski), czyli odpowiedniku 1. klasy jest 69 miejsc w układzie 2x1, w tym dwa miejsca przystosowane specjalnie do podróży osób niepełnosprawnych. Pasażerowie mają dużą przestrzeń i bardzo wygodne fotele z tapicerki antybakteryjnej, posiadające dobrą regulację położenia. Przy każdym siedzeniu jest stolik. Aby zwiększyć prywatność, obszar miejsc w podwójnych rzędach siedzeń został oddzielony szybą, a część wagonu objęto strefą ciszy.

Najbardziej luksusową klasą jest Executive z dominującym kolorem brązowym. W tej klasie jest tylko 10 niezwykle wygodnych foteli, obitych skórą, z możliwością rozłożenia ich do pozycji leżącej i ustawienia w dowolnej pozycji w zależności od kierunku jazdy. Ponadto w wagonie tej klasy jest sala konferencyjna z pięcioma miejscami, stołem, zapleczem gastronomicznym, 32-calowym monitorem i pełnym wyposażeniem w technologie potrzebne do prowadzenia telekonferencji.

Open bar, Wi-Fi i informacja o przesiadkach

W pociągu świadczony jest rozbudowany serwis gastronomiczny. Wagon barowy posiada tylko miejsca stojące, ale dowolny posiłek można zamówić z opcją dostarczenia do miejsca siedzącego. W ofercie są zimne i ciepłe napoje, w tym kawa z ekspresu, oraz przekąski, takie jak croissanty, kanapki, sałatki. Zestaw w postaci kanapki, słodkiej przekąski, coca-coli i kawy kosztuje 9 euro.

W trakcie podróży obsługa wagonu barowego serwuje bezpłatny poczęstunek pasażerom klas: Premium, Business i Executive. W klasie Premium i Business pasażerowie otrzymują zimny napój, lub na życzenie wino, oraz słodką lub słoną przekąskę. Dodatkowo bezpłatnie serwowana jest mała kawa, podana z ekspresu. Dla pasażerów klasy Executive przewidziano pełną ofertę cateringową. Serwowane są pełne posiłki – śniadania, obiady i kolacje w zależności od pory dnia, a menu inspirowane tradycjami regionalnymi przygotowuje znany szef kuchni Carlo Cracco. Ponadto przez całą podróż pasażerowie tej klasy mają dostęp do open baru, czyli nielimitowanej ilości napojów i alkoholi.

We wszystkich klasach są gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu, stały i bezpłatny dostęp do bezprzewodowego internetu Wi-Fi oraz do prasy codziennej i kolorowych czasopism. Na pokładzie Frecciarossa 1000 obecny jest serwis sprzątający. System informacji pasażerskiej pozwala na bieżąco śledzić na monitorach trasę, aktualną lokalizację pociągu na mapie, prędkość, pogodę w docelowym miejscu podróży oraz ewentualne odchylenia od rozkładu jazdy i możliwość przesiadek na wybranych stacjach.

To tylko część artykułu. Całość przeczytasz w "Kurierze Kolejowym" nr 22. Zachęcamy do skorzystania z prenumeraty!