Dalszy rozwój marszałkowskich przewoźników kolejowych w Polsce może prowadzić do znacznego zwiększenia wydatków majątkowych oraz wzrostu wydatków operacyjnych samorządów województw – stwierdza agencja ratingowa Fitch w nowym raporcie pt. „Wojewódzkie spółki kolejowe w Polsce”.
W obliczu trudnej sytuacji Przewozów Regionalnych, obsługujących w ostatniej dekadzie prawie cały rynek przewozów wojewódzkich, a także odpowiadając na zapotrzebowanie świadczenia wysokiej jakości usług transportu publicznego, województwa zaczęły tworzyć własnych przewoźników kolejowych. Jednakże PR w 2015 r. otrzymała wsparcie finansowe w wysokości ok. 770 mln zł (w zamian za przejęcie większościowego udziału przez Agencję Rozwoju Przemysłu) i pozbyła się historycznego zadłużenia wobec spółek z Grupy PKP, co znacząco poprawiło jej kondycję finansową i pozwala na pozyskanie finansowania komercyjnego.
– Po udanej restrukturyzacji Przewozy Regionalne zamierzają być największym i najefektywniejszym kosztowo przewoźnikiem w segmencie kolejowych regionalnych usług użyteczności publicznej – mówi nam Joanna Bator, rzecznik spółki.
Tym samym, w opinii amerykańskiej agencji ratingowej dalszy rozwój własnych przewoźników kolejowych wymagać będzie od poszczególnych marszałków przyspieszenia działań zwiększających efektywność ich spółek kolejowych, a także zacieśniających kontrolę przychodów i kosztów tych spółek. Fitch zwraca uwagę, że świadczenie usług kolejowych wymaga stałego dotowania, ponieważ działalność ta przynosi straty.
„Rozwój własnych przewoźników kolejowych powoduje rosnące wydatki województw. Wydatki bieżące województw na kolej rosną od pięciu lat” – czytamy w raporcie. Szansą dla samorzadów posiadających własnych przewoźników w nadchodzących latach będzie ułatwiony dostęp do zewnętrznego finansowania, z uwagi na dostępne unijne dotacje na inwestycje kolejowe (nie tylko na infrastrukturę, ale też na tabor kolejowy) w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.