Link Pesy - pierwszy polski pociąg dopuszczony do ruchu w Niemczech

Link Pesy - pierwszy polski pociąg dopuszczony do ruchu w Niemczech

03 czerwca 2016 | Źródło: Pesa
PODZIEL SIĘ

Dziś, w piątek 3 czerwca 2016 EBA (Federalny Urząd Kolejnictwa) wydał dokument homologacji dla pojazdu spalinowego Link wyprodukowanego przez Pesę Bydgoszcz na zamówienie Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). To pierwszy w historii polskiego przemysłu pociąg dopuszczony do ruchu w Niemczech i drugi, po austriackim Integralu z 1998 r., wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał zezwolenie na eksploatację w tym kraju.

Fot. Fixall, Wikimedia

Warto dodać, że pojazdy Link dla NEB mają także polską homologację, ponieważ przewoźnik przeznaczył je do obsługi pasażerskiego ruchu transgranicznego na linii Berlin – Kostrzyń nad Odrą. 

Przypomnijmy: NEB zamówił w Pesie pojazdy spalinowe w sierpniu 2013 roku. Obie firmy powołały wspólną - ponad 20-osobową - grupę projektową, która w partnerskiej, rzeczowej, a przy tym przyjaznej atmosferze odbywała regularne, częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcji pojazdów brało udział blisko 100 pracowników Pesy. Ich wspólny wysiłek doprowadził najpierw do zbudowania składów, a w listopadzie 2015 roku do zakończenia badań. W lutym 2016 roku dwa pierwsze DMU Link służyły w Basdorf k. Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 maja zostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacji w EBA, która właśnie dziś została uwieńczona powodzeniem.

– To dla nas ważny dzień w historii firmy. Nie tylko dlatego, że homologacja ostatecznie otwiera pojazdom Pesy drogę na kolejny rynek zagraniczny - tym razem jeden z największych, bardzo wymagający rynek niemiecki. Jesteśmy oczywiście dumni, że to nasza firma jest jedną z pierwszych na świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejsze tory, ale równie ważne jest potwierdzenie słuszności  naszej koncepcji rozwoju – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. To świadomie obrana droga samodzielnego dochodzenia do celu; bez wchodzenia w konsorcja, bez korzystania z gotowego, cudzego know-how. To droga dłuższa, zapewne trudniejsza, często kosztowna, ale dająca producentowi z polskim kapitałem i z polską myślą techniczną bezcenne doświadczenia, a przede wszystkim trwałe kompetencje pozwalające konkurować ze światową czołówką nie doraźnie, „przy okazji”, lecz konsekwentnie i w długim horyzoncie – dodaje.  

W ten sposób kolejna generacja spalinowych pojazdów Pesy,  w których budowie lider polskiego przemysłu taboru szynowego ma największe doświadczenie – trafia do eksploatacji na kolejny europejski rynek. Spalinowe pojazdy trakcyjne (DMU) wyprodukowane w Bydgoszczy służą przewoźnikom i pasażerom w wielu krajach – od Włoch po Rosję i Kazachstan, od Czech poprzez Ukrainę, Białoruś po Litwę. Homologowane właśnie w Niemczech Linki sprawdzają się od lat w czterech województwach Czech i w dwóch regionach Polski. Prestiżowym osiągnięciem Pesy – zapewne nie bez znaczenia dla odbiorców w Niemczech traktujących priorytetowo kwestie bezpieczeństwa – był fakt, że DMU Link jako pierwsze spalinowe pojazdy na świecie spełniały wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych. 

–Cieszymy się, że nowe pojazdy Link otrzymały homologację i że w przyszłości będziemy mogli zaoferować obsługę bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Polską i Niemcami nowoczesnymi pojazdami. Będzie to nowa jakość w ruchu transgranicznym. Jednocześnie jesteśmy dumni, że dzięki temu, bardzo wyrazistemu pod względem designu pociągowi, będziemy mogli wzbogacić wizerunek kolejowego ruchu regionalnego w Berlinie i Brandenburgii – zaznacza Detlef Bröcker, prezes NEB.

Nowoczesne DMU Link dysponują 140 miejscami siedzącymi, miejscami dla 2 wózków inwalidzkich, i 12 miejscami do przewozu rowerów. Dwa ekologiczne silniki MTU  (norma III B) pozwalają uzyskać prędkość 140km/h. Wszystkie pojazdy Link wyposażono w monitoring kamer video, klimatyzację, dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych WC  oraz w wizualno – akustyczny system informacyjny w celu podróżowania bez barier. W ten sposób Link spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego kolejowego transportu regionalnego.