PKP Intercity rozmawia z pasażerami o zasadach savoir-vivre w podróży

PKP Intercity rozmawia z pasażerami o zasadach savoir-vivre w podróży

20 czerwca 2016 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity startuje z programem konsultacji społecznych na temat zasad kulturalnego podróżowania. Osoby zainteresowane wzięciem udziału w akcji powinny już dziś odwiedzić profil społecznościowy przewoźnika − „PKP Intercity. Pociąg do podróży”. Finałem konsultacji społecznych będzie stworzenie kodeksu kulturalnego podróżowania, wspólnie z ekspertem akcji – Adamem Jarczyńskim.

Fot. Kurier Kolejowy

Pociąg to miejsce publiczne. Obowiązują w nim zasady kulturalnego zachowania, o których zdarza się, że pasażerowie nie pamiętają. Wchodząc do pociągu wiele osób zapomina, że w podróży będą im towarzyszyć inni. W każdym pociągu spotykają się osoby różniące się między sobą pod względem potrzeb i oczekiwań. O tym, jak powinna przebiegać komfortowa podróż i czym charakteryzuje się „idealny współpasażer” rozmawiano w czasie panelu fokusowego, który stanowił pierwszą część konsultacji.

- Naszą akcję savoir-vivre w podróży zainicjowało wdrożenie Stref Ciszy, które testujemy na pokładach składów EIP. Przy okazji tego nowego rozwiązania otrzymaliśmy mnóstwo sygnałów od pasażerów na temat innych zachowań, które nie są pożądane podczas podróży pociągiem. Te uwagi zainspirowały nas do szerszej debaty na temat tego, czego powinniśmy się wystrzegać podróżując środkami masowego transportu – mówi Beata Czemerajda, rzecznik PKP Intercity.

Przewoźnik zaprosił do udziału w konsultacjach m.in. osoby niepełnosprawne, osoby podróżujące z dziećmi lub podróżujące pociągiem służbowo oraz studentów. O swoich doświadczeniach z podróży pociągiem opowiedzieli również seniorzy. Drugi etap akcji przewoźnika to sonda na profilu społecznościowym.

Przez tydzień, od poniedziałku 20 czerwca do niedzieli 26 czerwca, internauci będą mogli wziąć udział w wydarzeniu „Strefa kulturalnego podróżowania”. Panel fokusowy pozwolił na stworzenie listy drażliwych zachowań spotykanych w przestrzeni publicznej. Dzięki internetowej sondzie, przewoźnik chce poznać skalę tych zachowań. Dodatkowo, w czasie trwania akcji, pasażerowie będą mogli podzielić się swoimi doświadczeniami z podróży.

- Na co dzień zabiegani i zestresowani zapominamy o dobrych manierach w przestrzeni publicznej. Pamiętajmy, że oprócz naszych potrzeb, liczy się również zdanie współpasażerów. Zanim zadzwonimy do przyjaciółki, czy zaczniemy spożywać aromatyczną kanapkę w przedziale, pomyślmy o współpodróżnym, którzy w tym samym czasie chcą odpocząć w czasie podróży – powiedział Adam Jarczyński, ekspert ds. savoir-vivre.

Podsumowaniem akcji „Strefa kulturalnego podróżowania” będzie wydanie kodeksu kulturalnego podróżowania. Wspólnie z ekspertem akcji, PKP Intercity przypomni o uniwersalnych zasadach, dzięki którym podróż będzie dla każdego miłym i komfortowym przeżyciem.