Transport miejski Miliardowa umowa na budowę zachodniego odcinka metra w stolicy podpisana

Miliardowa umowa na budowę zachodniego odcinka metra w stolicy podpisana

29 września 2016 | Źródło: Urząd Miasta Warszawy
PODZIEL SIĘ

Władze Warszawy podpisały z wykonawcą umowę na budowę zachodniego odcinka II linii metra, dokładnie trzech stacji i tuneli na Woli. Będzie to ok. 3,4 km trasy. Teraz pokonanie odcinka ul. Księcia Janusza do Ronda Daszyńskiego na powierzchni zajmuje 22 minuty. A już niedługo będzie to zaledwie 6-7 minut pod powierzchnią. Wykonawca ma 38 miesięcy na realizację inwestycji.

Fot. um.warszawa.pl

– Bardzo się cieszę, że druga linia metra dojedzie do kolejnych rejonów lewobrzeżnej Warszawy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy – Mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii, będą mogli sprawnie przemieścić się dalej.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak. Kwota kontraktu wynosi 1,14 mld zł brutto. Ta firma, w konsorcjum z dwoma innymi, wybudowała centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już półtora roku. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”.

Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską, Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Postaną tu także tory odstawcze i komora do zawracania.

Po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu miesiąca przejmie teren budowy, zatwierdzi projekty organizacji ruchu i rozpocznie wprowadzanie zmian w ruchu drogowym koniecznych do prowadzenia robót. Zamknięta będzie ul. Płocka przy Wolskiej, bo stacja metra (Płocka) będzie pod jezdnią. Kierowcy powinni liczyć się z utrudnieniami na ul. Górczewskiej – jedna ze stacji (Młynów) znajdzie się pod ulicą, kolejna (Księcia Janusza) zajmie przestrzeń pod połową szerokości ulicy.

Unijne pieniądze na metro

Warszawa otrzyma dofinansowanie w kwocie ok. 1,826 mld złotych. Te pieniądze pójdą na rozbudowę II linii metra o trzy stacje w kierunku zachodnim (umowa na budowę podpisana właśnie dziś), trzy stacje w kierunku północno-wschodnim (budowa już trwa) a także na rozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13 fabrycznie nowych pociągów. Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnych stacji II linii metra. Druga linia metra będzie dłuższa o trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim, których budowa ma się zakończyć do 2022 r. Metro Warszawskie ma już wybrane w konkursach koncepcje architektoniczne tych obiektów: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński przygotowało je dla części wolsko-bemowskiej a ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Projekty dla Targówka już powstają.

Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. To najczęściej wybierany środek transportu. Metro jest w Warszawie najszybszym i najsprawniejszym środkiem komunikacji. Pierwszą linią, która w całości działa od października 2008 r. dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ok. 110 tys. pasażerów dziennie. Obydwie linie spotykają się na stacji przesiadkowej Świętokrzyska i dzięki temu metrem można dojechać do wielu miejsc w mieście. Po rozbudowie II linii w kierunku Targówka i Bemowa, metro będzie najszybszym i najwygodniejszym połączeniem tych dzielnic z centrum miasta, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska – z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy. Metro stanie się  znakomitym środkiem transportu nie tylko na co dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejsca jak  Centrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski, Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i   Wisła - na lewym brzegu rzeki jedno z wyjść ze stacji CNK  prowadzi wprost na Bulwary Wiślane, które zamieniają się w miejsce wypoczynku i rekreacji nad wodą warszawiaków.