Objazdowe pociągi PKP Intercity z postojami w Pabianicach, Zduńskiej Woli i Sieradzu

Objazdowe pociągi PKP Intercity z postojami w Pabianicach, Zduńskiej Woli i Sieradzu

04 października 2016 | Źródło: Zduńskowolskie Wieści Kolejowe
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przychyliło się do propozycji wystosowanej przez portal Zduńskowolskie Wieści Kolejowe mającej na celu zatrzymanie pociągów IC w relacjach Szczecin – Łódź – Kraków/ Katowice od czerwca 2017r.

Objazdowe pociągi PKP Intercity z postojami w Pabianicach, Zduńskiej Woli i Sieradzu
Fot. Bartosz Dziubecki

Przypomnijmy iż 1 września społecznicy ze Zduńskiej Woli wystosowali list do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, a także władz wojewódzkich, powiatowych i miejskich oraz posłów na sejm RP z regionu łódzkiego z apelem o wprowadzenie do rozkładu jazdy pociągów IC w relacjach Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin postoju na stacjach Sieradz oraz Zduńska Wola. Pociągi te od czerwca 2017 r., między Poznaniem a Łodzią pojadą przez Jarocin, Kalisz, Zduńską Wolę, ze względu na zaplanowane prace modernizacyjne na linii 3 na odcinku Barłogi – Konin – Podstolice.

Jednakże, ku zaskoczeniu mieszkańców Zduńskiej Woli i Sieradza, PKP Intercity nie przewidziało dla tych pociągów żadnych przystanków pomiędzy Kaliszem a Łodzią. Tymczasem odległość pomiędzy tymi miastami wynosi 124 km.

Doprawdy trudno znaleźć wytłumaczenie dlaczego pociągi pospieszne, a takimi są połączenia kategorii Intercity nie zatrzymają się na tak długim odcinku – zaznaczał Kuba Gułajewski, jeden z inicjatorów akcji. – Należy pamiętać, że pociągi te, które są obsługiwane jednostkami FLIRT3 zapewniłyby niezwykle atrakcyjny czas przejazdu, przykładowo: ze stacji Zduńska Wola do stacji Kraków wyniósłby on nieco ponad 3h, natomiast do Poznania nieco ponad 2h.  Ponadto, oferowany środek transportu nie będzie incydentalny, tzn. ma on pozostać na naszej trasie od 2 do nawet 3 lat – tłumaczył.

Ponadto, na stacjach Sieradz oraz Zduńska Wola obecnie zatrzymują się pociągi kategorii IC w relacjach Jelenia góra – Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok / Lublin, które cieszą się wysoką popularnością wśród pasażerów. – Nie ma więc uzasadnienia, dlaczego część pociągów służby publicznej kursujących w kategorii Intercity miałaby się zatrzymywać, a część reprezentująca dokładnie ten sam typ oferty już nie – podkreślali społecznicy skupieni w portalu Zduńskowolskie Wieści Kolejowe.

Jak się okazuje, racjonalne argumenty trafiły do przekonania urzędników i PKP Intercity. W opinii Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, jako organizatora międzywojewódzkich przewozów kolejowych, przewozy o charakterze użyteczności publicznej powinny charakteryzować się rozbudowaną siecią punktów postojów handlowych w celu zapewnienia dostępności oferty przewozowej dla jak największej grupy mieszkańców poszczególnych regionów Polski. Jak przyznał resort pociągi dofinansowywane przez ministra do spraw transportu są uruchamiane przede wszystkim w celu zaspokojenia społecznych potrzeb przewozowych i mają charakter służby publicznej.

W efekcie, w celu zwiększenia oferty przewozowej na pociągi dalekobieżne dla mieszkańców Pabianic, Zduńskiej Woli i Sieradza, PKP Intercity podejmie działania, aby od 11 czerwca 2017 r. tj. korekty rocznego rozkładu jazdy 2016/2017, wprowadzić postoje na stacjach Pabianice, Zduńska Wola i Sieradz dla pociągów:  „Włókniarz” relacji Łódz Fabryczna – Szczecin Główny – Łódź Fabryczna, „Wawel” relacji Kraków Główny – Szczecin Główny – Kraków Główny, „Barbakan” relacji Kraków Płaszów – Szczecin Główny – Kraków Płaszów, „Portowiec” relacji Katowice – Szczecin Główny/Świnoujście – Katowice.