BCC krytykuje projekt przepisów o warunkach pracy maszynistów

BCC krytykuje projekt przepisów o warunkach pracy maszynistów

23 lipca 2018 | Autor: ŁK
PODZIEL SIĘ

Business Centre Club krytykuje propozycje zmian w prawie pracy określających warunki i czas pracy maszynistów. Zdaniem organizacji nowe przepisy ograniczą dostępność maszynistów na rynku pracy.

Fot. PKP Cargo

–  Business Centre Club w pełni popiera wszelkie inicjatywy mające na celu dostosowanie prawa polskiego do wymogów prawa europejskiego oraz poprawy bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Nie możemy jednak pozytywnie odnieść się do propozycji zmian przepisów w ramach założeń projektu ustawy o czasie pracy maszynistów ponieważ, w naszej ocenie, część z nich stoi w sprzeczności zarówno z prawem polskim, jak i europejskim. Ich wdrożenie doprowadziłoby do ograniczenia dostępności maszynistów na rynku pracy, niezdrowej konkurencji pomiędzy podmiotami zatrudniającymi tych pracowników oraz znacznego podniesienia kosztów po stronie pracodawców, które w konsekwencji mogą narazić ich na straty. BCC proponuje zmiany w projektowanych przepisach – napisano w stanowisku BCC.

Organizacja uważa, że sprzeczny z obowiązującym porządkiem prawnym jest zamiar modyfikacji definicji pracodawcy zawartej w Kodeksie pracy. BCC krytykuje propozycję ustalenia stacji macierzystej.  – Brakuje uzasadnienia do ujmowania stacji macierzystej, jako obligatoryjnego elementu umowy o pracę; niezbędne elementy umowy o pracę zawiera Kodeks pracy i jest to wyliczenie wyczerpujące. Niezrozumiały oraz pozbawiony podstaw prawnych wydaje się zamiar wpisywania stacji macierzystej do umowy o pracę. Pewnym jest również, że czas dojazdu do miejsca rozpoczęcia pracy z miejsca zamieszkania lub pobytu pracownika może okazać się krótszy, niż ze stacji macierzystej. Może to skutkować jeszcze dłuższym czasem przebywania pracownika poza domem i w negatywny sposób wpłynąć na wymagany przepisami czas odpoczynku. Propozycja ta z pewnością również nie przyczynia się do bardzo ważnej kwestii jaką jest podniesienie bezpieczeństwa na kolei – napisano w komentarzu BCC>

Zdaniem organizacji przedsiębiorców, maszynista, jest zawodem zaliczanym do tzw. pracowników mobilnych. Oznacza to między innymi, że miejsce świadczenia pracy powinno być określone jako rzeczywisty teren, po którym porusza się maszynista. W przypadku pracy maszynistów, tak jak ma to miejsce w zakresie świadczenia pracy przez kierowców, miejsce wykonywania pracy powinno obejmować pewien obszar geograficzny, a nie stały punkt. Na potrzebę uregeluwoania tych kwestii zwracają uwagę m.in. związki zawodowe.

BCC krytykuje także wprowadzenie dobowego wymiaru czasu pracy do 8 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 2 miesięcy. 

– Taka zmiana zaostrza postanowienia Kodeksu pracy – z 4-miesięcznego okresu rozliczeniowego do 2-miesięcznego. Może to wpłynąć na wzrost kosztów po stronie pracodawcy z uwagi na konieczność zwiększenia zatrudnienia, jak również znacznie skomplikować sytuację na rynku, zwłaszcza mając na uwadze deficyt kadry spełniającej wymogi do wykonywania zawodu maszynisty i wydłużonej procedury uzyskiwania niezbędnych kwalifikacji, umożliwiających wykonywanie zawodu. Należy przy tym wziąć pod uwagę odczuwalne już obecnie braki maszynistów na rynku pracy, na co zresztą wskazuje się w opisie celu projektowanej ustawy – napisano w stanowisko BCC.

Organizacja krytykuje też proponowane ograniczenie maksymalnej liczby nadgodzin w roku do 150 oraz zrównanie czasu dojazdu z efektywnym czasem pracy. Według BCC, przepis ten może spowodować konieczność zwiększenia zatrudnienia o około 30%. co doprowadzi do kolejnego obniżenia konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do transportu samochodowego.