Transport miejski MZA poszukują firmy, która dostarczy 20 szybkich ładowarek dla elektrobusów

MZA poszukują firmy, która dostarczy 20 szybkich ładowarek dla elektrobusów

25 lutego 2019 | Autor: RD | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

Warszawskiego Miejskie Zakłady Autobusowe wysyłają na ulice 31 autobusów elektrycznych. Liczba ta już wkrótce zwiększy się ponad czterokrotnie - trwa bowiem procedura przetargowa na zakup aż 130 18-metrowych elektrobusów. Baterie tych pojazdów będą ładowane przede wszystkim w zajezdniach, ale także na pętlach - przy użyciu szybkich ładowarek o mocy 400 kW. Każdy z autobusów będzie mógł podłączyć się do nich przy pomocy pantografu, odbierającego energię elektryczną. Ładowarki, które kupi MZA, będą również wyposażone w złącza plug-in, umożliwiające awaryjne ładowanie prądem o mocy 120 kW. MZA wymaga także, aby dostawca zapewnił 95-proc. sprawność urządzeń i 5-letnią gwarancję.

Fot. ZTM Warszawa

Doładowywanie elektrycznych pojazdów bateryjnych na pętlach i przystankach krańcowych zwiększy ich zasięg. Elektrobusy będą mogły obsługiwać dłuższe trasy. Takie pojazdy nie zanieczyszczają powietrza i są cichsze niż te z konwencjonalnym napędem, dlatego w pierwszej kolejności będą obsługiwały linie przebiegające przez Trakt Królewski i centrum.

Miejskie Zakłady Autobusowe planują montaż urządzeń w dziewięciu lokalizacjach. Po dwie ładowarki pojawią się na pętlach: Szczęśliwice, Esperanto, Browarna, Nowodwory i Młynów oraz w dwóch miejscach na Chomiczówce. Cztery zostaną natomiast zamontowane na pętli Wilanów. Pierwsze z tych urządzeń mają pojawić się po 11 miesiącach od podpisania umowy, a ostatnie - w ciągu 2 lat od zawarcia kontraktu.

Zamawiający przewidział także opcję na dostawę 7 dodatkowych ładowarek - po dwa takie urządzenia zamontowane mogą zostać na pl. Piłsudskiego i pętli Natolin Północny, a po jednym na pl. Trzech Krzyży, Lotnisku Chopina oraz pętli Bielańska.

Zarząd Transportu Miejskiego wspiera rozwój niskoemisyjnej mobilności w Warszawie i w całej aglomeracji. Kolejne inwestycje w tej sferze mają na celu doprowadzenie do jak najszerszego wykorzystania ekologicznych pojazdów w komunikacji zbiorowej w stolicy. W 2020 r. jeździć po niej będzie 160 autobusów elektrycznych. Natomiast do 2027 r. MZA  wprowadzi do ruchu 800 nowych pojazdów. Będą to autobusy nisko- i zeroemisyjne: hybrydowe, gazowe i elektryczne. ZTM, rozpisując przetargi na przewozy autobusowe, w których startują podmioty prywatne, premiuje oferty zakładające wykorzystanie pojazdów o napędzie alternatywnym. Warszawa rozwija także inne formy elektromobilności – inwestując w rozbudowę metra i linii tramwajowych oraz zakup taboru szynowego o napędzie elektrycznym.