Polska jest dużym, ważnym i obiecującym rynkiem dla rozwoju transportu szynowego

Polska jest dużym, ważnym i obiecującym rynkiem dla rozwoju transportu szynowego

26 września 2019 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kurier Kolejowy rozmawia z Krzysztofem Celińskim - prezesem zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o.

Polska jest dużym, ważnym i obiecującym rynkiem dla rozwoju transportu szynowego
Fot. Siemens Mobility

Kurier Kolejowy: Jakie są najważniejsze wartości wokół których Siemens buduje swoją markę na kolei?

Krzysztof Celiński: Nasze globalne hasło to „Shaping connected mobility”. Dzięki cyfryzacji umożliwiamy operatorom mobilnym na całym świecie tworzyć inteligentną infrastrukturę i pojazdy, zwiększać wartość przez cały cykl życia, gwarantować dostępność. Na gruncie polskim jesteśmy liderem i ekspertem w tworzeniu nowych, innowacyjnych rozwiązań dla transportu szynowego, wytyczamy trendy rynkowe, będąc jednocześnie solidnym i stabilnym partnerem w polskiej gospodarce.

Kurier Kolejowy: Czy Siemens należy do firm, które potrafią się uczyć i oduczać, czyli wchodzą w nowe technologie a wychodzą z technologii nieefektywnych dla całości koncernu?

Krzysztof Celiński: Nasze technologie są poddawane ciągłym unowocześnieniom i siłą rzeczy z rozwoju niektórych z nich się wycofujemy. Przykładem może być zaprzestanie produkcji spalinowych zespołów trakcyjnych oraz spalinowej wersji lokomotywy Vectron. Proponujemy pojazdy hybrydowe dla niezelektryfikowanych fragmentów sieci kolejowej. Wspólnie z OBB testujemy elektryczny zespół trakcyjny z rozbudowanym modułem bateryjnym. Pociąg może pokonywać kilkudziesięciokilometrowe odcinki linii pozbawionej sieci trakcyjnej. Odpowiednik takiego pociągu na 3 kV dc mógłby znaleźć zastosowanie np. na trasie Szczecin – Goleniów – Kołobrzeg.

Stworzyliśmy również hybrydową (tzw. dual–mode”) lokomotywę Vectron z liniowym spalinowym silnikiem trakcyjnym o mocy 2 MW, sile pociągowej przy rozruchu 320 kN oraz mocy 6 MW podczas pracy eksploatacyjnej na odcinkach zelektryfikowanych napięciem 15 kV prądu przemiennego. Lokomotywa tego typu w wersji 3 kV dc byłaby niezwykle przydatna do obsługi licznych kopalni surowców skalnych położonych wzdłuż niezelektryfikowanej linii nr 137 na odcinku Kędzierzyn – Legnica.

Kurier Kolejowy: Jakie są priorytety w Polsce. Czy nadal jest to metro warszawskie?

Krzysztof Celiński: Obecnie naszym priorytetem w zakresie taboru to rozwój sprzedaży lokomotyw wielosystemowych. To pojazdy, które mogą poruszać się bez przeszkód po 18 krajach UE. UTK udzieliło już 190 zezwoleń na jazdę po Polsce dla lokomotyw Vectron MS eksploatowanych w barwach wielu europejskich przewoźników.

Jesteśmy zainteresowani również udziałem w przetargach na dostawę nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, wagonów pasażerskich do ruchu międzynarodowego z prędkością 230 km/h, a nawet pociągów KDP, czego potwierdzeniem jest nasz udział w dialogu technicznym prowadzonym przez NCBiR.

Kurier Kolejowy: Jaka jest wizja marki Siemens globalnie za 5 lat, czy wizja ta będzie wdrażana również w Polsce?

Krzysztof Celiński: Polska jest dużym, ważnym i obiecującym rynkiem dla rozwoju transportu szynowego. Siemens Mobility zamierza być aktywnym uczestnikiem tego rynku. Kładziemy duży nacisk na szeroko rozumianą cyfryzację w tym CBTC dla metra, ETCS i ATO dla konwencjonalnej kolei oraz KDP, a także zmniejszenie kosztów cyklu życia (LCC) oferowanych pojazdów szynowych poprzez wprowadzenie systemu prewencyjnego utrzymania, zwiększenia niezawodności i dostępności tych pojazdów.

Rozmowa z panem Krzysztofem Celińskim zamieszczona jest w specjalnym wydaniu Kuriera Kolejowego TRAKO 2019.