Rozpoczęły się główne prace związane z budową drugiego toru do Portu Koper.

Rozpoczęły się główne prace związane z budową drugiego toru do Portu Koper.

05 maja 2021 | Źródło: Port Koper
PODZIEL SIĘ

W dniu dzisiejszym firma 2TDK, która zarządza projektem budowy nowego toru kolejowego między Divačą a Koperem, podpisała z wybranymi w przetargu wykonawcami umowę na główne roboty budowlane. Dzięki temu, można oficjalnie rozpocząć prace budowlane na samej linii kolejowej. Zgodnie z harmonogramem prace mają zakończyć się w 2025 r., Tor ma zostać oddany do użytku rok później. Cały 27-kilometrowy odcinek Divača-Koper pozwoli na osiągnięcie prędkości do 160 kilometrów na godzinę, porównywalnych z prędkościami nowoczesnych kolei europejskich. W Divača linia kolejowa podniesie się z poziomu morza do 430 metrów, a trzy czwarte trasy będzie przebiegać w tunelach.

Fot. Port Koper

Rozpoczęcie budowy dodatkowego toru oznacza realizację wieloletnich starań o wyposażenie Portu Koper w nowoczesne i wydajne połączenie kolejowe. Chociaż w ostatnich latach przeznaczono duże środki na renowację i konserwację istniejącego toru, to w dłuższej perspektywie nie do pomyślenia jest, aby mógł on utrzymać przewidywany wzrost zarówno ilości towarów, jak i częstotliwości kursowania pociągów.

Kiedy operatorzy logistyczni wybierają dziś porty, kluczowym czynnikiem decyzyjnym jest połączenie kolejowe z zapleczem, innymi słowy, jak dostarczyć duże ilości towarów do miejsca docelowego tak szybko i tanio, jak to tylko możliwe. Współczesna walka konkurencyjna między portami toczy się na kolei. Obsługujący gospodarki krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Port Koper 60% ładunków ekspediuje za pośrednictwem kolei. Dzięki wybudowaniu nowoczesnego i niezawodnego połączenia kolejowego otworzy się nowy rozdział możliwości biznesowych i rozwoju dla Portu Koper.