Zarząd Kolei w Czechach kontynuuje udaną współpracę z francuskimi kolejami państwowymi (SNCF) nad projektem linii dużych prędkości (VRT). Nowa umowa z SNCF Réseau zapewni konsultacje na kolejnych etapach przygotowań przez następne 8 lat.
Dotychczasowa współpraca między Zarządem Kolei w Czechach a holdingiem SNCF skróciła o kilka lat przygotowanie projektu linii dużych prędkości w Republice Czeskiej. Głównym tego powodem jest wykorzystanie francuskiego know-how opartego na ponad 50-letnim doświadczeniu w projektowaniu i eksploatacji kolei dużych prędkości. Nowy kontrakt, którego wartość nie może przekroczyć 8,5 mln euro, umożliwi kontynuację i rozwój tej współpracy. Jiří Svoboda, dyrektor generalny zarządu kolei, uważa, że zawarcie umowy jest ważnym krokiem milowym w przygotowaniach. Zgodnie z aktualnymi planami pierwszymi odcinkami systemu VRT do realizacji będą nowe linie na Morawach Południowych, w regionie Połabia i w rejonie Morawskiej Bramy.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług doradczych w zakresie kolejnych etapów przygotowania VRT. Chodzi tu głównie o współpracę w zakresie przygotowania dokumentacji do decyzji o warunkach zabudowy lub opracowania wewnętrznych przepisów Zarządu Kolei dotyczących eksploatacji na VRT . Umowa przewiduje również regularną komunikację i nadzór podczas faktycznej budowy linii, ich uruchomienia, utrzymania i kontroli. Dzięki zaangażowaniu ekspertów, którzy mają duże doświadczenie w projektowaniu i obsłudze tego zaawansowanego technicznie systemu, zminimalizowane zostanie ryzyko wystąpienia błędów, których korekta mogłaby zwiększyć koszty realizacji projektu. Doświadczenia francuskich specjalistów nie da się zdobyć ani zastąpić własnymi siłami.
Współpraca z SNCF Réseau, francuskim partnerem Zarządu Kolei, zapewnia czeskim ekspertom dostęp do modelowych i sprawdzonych w praktyce rozwiązań technicznych. Podobnie jak we Francji, czeskie linie dużych prędkości są przygotowywane głównie do przewozu osób. Takie podejście pozwala na bardziej efektywne kopiowanie terenu, co skutkuje mniejszą liczbą tuneli i mostów. Dzięki temu linie mogą być lepiej wkomponowane w krajobraz. Zaletą podejścia francuskiego są również połączenia kolejowe pomiędzy nowymi i istniejącymi liniami kolejowymi. Dzięki temu pociągi dużych prędkości będą mogły przemieszczać się między sieciami i obsługiwać także obszary niepołączone bezpośrednio z VRT.