Czeski Zarząd Kolei i SNCF Réseau zawarły nową umowę o współpracy w zakresie przygotowania VRT

Czeski Zarząd Kolei i SNCF Réseau zawarły nową umowę o współpracy w zakresie przygotowania VRT

20 października 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / Správa železnic
PODZIEL SIĘ

Zarząd Kolei w Czechach kontynuuje udaną współpracę z francuskimi kolejami państwowymi (SNCF) nad projektem linii dużych prędkości (VRT). Nowa umowa z SNCF Réseau zapewni konsultacje na kolejnych etapach przygotowań przez następne 8 lat.

ČD Pendolino. Fot. Správa železnic

 

Dotychczasowa współpraca między Zarządem Kolei w Czechach a holdingiem SNCF skróciła o kilka lat przygotowanie projektu linii dużych prędkości w Republice Czeskiej. Głównym tego powodem jest wykorzystanie francuskiego know-how opartego na ponad 50-letnim doświadczeniu w projektowaniu i eksploatacji kolei dużych prędkości. Nowy kontrakt, którego wartość nie może przekroczyć 8,5 mln euro, umożliwi kontynuację i rozwój tej współpracy. Jiří Svoboda, dyrektor generalny zarządu kolei, uważa, że zawarcie umowy jest ważnym krokiem milowym w przygotowaniach. Zgodnie z aktualnymi planami pierwszymi odcinkami systemu VRT do realizacji będą nowe linie na Morawach Południowych, w regionie Połabia i w rejonie Morawskiej Bramy.

 

Projektywany przebieg linii kolei duzych prędkości w Czechach. źródło: Správa železnic

 

Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług doradczych w zakresie kolejnych etapów przygotowania VRT. Chodzi tu głównie o współpracę w zakresie przygotowania dokumentacji do decyzji o warunkach zabudowy lub opracowania wewnętrznych przepisów Zarządu Kolei dotyczących eksploatacji na VRT . Umowa przewiduje również regularną komunikację i nadzór podczas faktycznej budowy linii, ich uruchomienia, utrzymania i kontroli. Dzięki zaangażowaniu ekspertów, którzy mają duże doświadczenie w projektowaniu i obsłudze tego zaawansowanego technicznie systemu, zminimalizowane zostanie ryzyko wystąpienia błędów, których korekta mogłaby zwiększyć koszty realizacji projektu. Doświadczenia francuskich specjalistów nie da się zdobyć ani zastąpić własnymi siłami.

Pociągi na czeskich szynach z możliwością wykorzystania w przyszłości na VRT - ÖBB Railjet.
Fot. Správa železnic

Współpraca z SNCF Réseau, francuskim partnerem Zarządu Kolei, zapewnia czeskim ekspertom dostęp do modelowych i sprawdzonych w praktyce rozwiązań technicznych. Podobnie jak we Francji, czeskie linie dużych prędkości są przygotowywane głównie do przewozu osób. Takie podejście pozwala na bardziej efektywne kopiowanie terenu, co skutkuje mniejszą liczbą tuneli i mostów. Dzięki temu linie mogą być lepiej wkomponowane w krajobraz. Zaletą podejścia francuskiego są również połączenia kolejowe pomiędzy nowymi i istniejącymi liniami kolejowymi. Dzięki temu pociągi dużych prędkości będą mogły przemieszczać się między sieciami i obsługiwać także obszary niepołączone bezpośrednio z VRT.