Koleje Ukraińskie i Alstom finalizują umowy na zakup 130 francuskich lokomotyw

Koleje Ukraińskie i Alstom finalizują umowy na zakup 130 francuskich lokomotyw

09 lutego 2022 | Źródło: Koleje Ukraińskie
PODZIEL SIĘ

Projekt wpisuje się w pakiet makrofinansowego wsparcia Republiki Francuskiej dla Ukrainy, który obejmuje m.in. ukierunkowane kredyty preferencyjne. Dzięki temu Ukraina wkrótce będzie mogła odnowić flotę elektrycznych lokomotyw towarowych.

 

Lokomotywa AZ8A ALtom przeznaczona dla Kolei Azerbejdżańskich. Fot. Alstom

 

Wczoraj (08.02.2022r.) w obecności prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego i prezydenta Francji Emmanuela Macrona podpisano protokół o współpracy, który ustala kluczowe porozumienia między firmami. Protokół podpisali Aleksander Kamyszyn, Prezes Zarządu Kolei Ukraińskich oraz Henri Pupar-Lafarge, CEO Alstom.

Jeśli zamierzenia te zostaną zrealizowane, kolejarze ukraińscy będą mogli pozyskać 130 nowych lokomotyw elektrycznych, w tym 50 lokomotyw elektrycznych poruszających się na prąd zmienny i 80 lokomotyw dwusystemowych (mogących jeździć zarówno na prąd zmienny, jak i stały).

Podpisana umowa pozwoli nam uzyskać tak potrzebne lokomotywy elektryczne w najlepszych możliwych warunkach w dzisiejszych niespokojnych czasach. Wykorzystanie ukraińskich firm i specjalistów w budowie i konserwacji maszyn przyniesie również Ukrainę wyjątkowe doświadczenie. Jest jeszcze dużo pracy do omówienia szczegółów technicznych, ale większość negocjacji już za nami - powiedział Aleksander Kamyszyn, prezes zarządu spółki.

Negocjacje w sprawie tej umowy rozpoczęły się w 2018 roku, trwały trzy lata, a zakończyły w ubiegłym roku podpisaniem umowy międzyrządowej. Ustawa „O ratyfikacji umowy ramowej między rządem Ukrainy a rządem Republiki Francuskiej w sprawie oficjalnego wsparcia odnowy floty lokomotyw elektrycznych kolei ukraińskich” 1607-IX została przyjęta i poparta przez Radę Najwyższą dnia 1 lipca 2021 r.

Protokół przewiduje unikalne warunki dostaw, w tym 14-letni kredyt finansowy od francuskiego Skarbu Państwa oraz konsorcjum bankowe w wysokości 85% wartości kontraktu. Zaliczka na dostawę lokomotyw elektrycznych wynosi 15%.

To nie jest tylko umowa o dostawach lokomotyw - to integracja Ukrainy z systemem gospodarczym i siecią transportową Unii Europejskiej” - powiedział minister infrastruktury Aleksander Kubrakow.

Renowacja taboru lokomotyw jest jednym z priorytetów prezydenckiego programu „Wielka Budownictwo”, gdyż tabor lokomotyw Kolei Ukraińskich jest wyeksploatowany w 95%, średni wiek lokomotyw elektrycznych i spalinowych to 40 lat.