Zachodniopomorskie: Ósma hybryda nadjeżdża! To będzie prawdziwa gwiazda

Zachodniopomorskie: Ósma hybryda nadjeżdża! To będzie prawdziwa gwiazda

10 czerwca 2022 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
PODZIEL SIĘ

Kolejny pociąg z podwójnym napędem - elektrycznym i spalinowym - rozpoczyna służbę na Pomorzu Zachodnim. To już ósma hybryda zakupiona przez samorząd województwa. Wygodna, nowoczesna, przyjazna środowisku. I z bardzo efektownym malowaniem. Jakie barwy pojawią się na zachodniopomorskich torach - to wyjaśni się już we wtorek (14 czerwca), kiedy nowy pojazd po raz pierwszy ruszy w trasę ze Szczecina do Kołobrzegu.

 

Fot. UMWZ

 

Powitanie odbędzie się na peronie 1 stacji Szczecin Główny o godz. 11.35 we wtorek (14 czerwca). Na pasażerów czeka wiele niespodzianek. A dziennikarze i fotoreporterzy mogą liczyć na wyjątkowe zdjęcia i mnóstwo ciekawych informacji o regionalnych połączeniach kolejowych, najnowszych inwestycjach taborowych i ekologii na Pomorzu Zachodnim.

W wydarzeniu wezmą udział: Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i inni członkowie Zarządu WZ, Radni Województwa Zachodniopomorskiego, przedstawiciele NEWAG SA (producent pojazdów hybrydowych) i POLREGIO SA.

Hybrydy kursują po Pomorzu Zachodnim od stycznia 2021 r. Do końca ubiegłego roku samorząd województwa pozyskał w sumie siedem takich nowoczesnych pociągów (2+5). Umowa z firmą NEWAG przewidywała tzw. opcje. Zarząd Województwa zdecydował o zakupie jeszcze pięciu dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Hybrydowa flota do końca tego roku ma liczyć 12 pojazdów.

- Jesteśmy krajowym liderem, jeśli chodzi o jakość taboru - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. - Nasze pociągi są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. I efektowne. Oprócz pojazdów ze standardową malaturą przygotowujemy również hybrydy, których barwy podkreślają piękno Pomorza Zachodniego, symbolizują nasze naturalne skarby, wyrażają ważne dla nas wartości - tłumaczy Olgierd Geblewicz.

 

Ekologia na torach

Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) obsługują połączenia na trasach częściowo zelektryfikowanych, m.in. Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.  Podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Jedna hybryda na torach to rocznie 338 ton dwutlenku węgla mniej! (Przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane.) Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla - ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny - do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton.

Klima, internet, rowery

W hybrydach jest 150 miejsc siedzących (ogółem 302) i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków. Na wyposażeniu 36WEh znajduje się również defibrylator AED – sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.

Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.

 Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł (brutto). Wartość pięciu pociągów hybrydowych, które mają zostać dostarczone w tym roku to 123 mln zł (brutto). Zakupy nowoczesnego taboru są możliwe dzięki Funduszom Europejskim.