Produkcja nowych lokomotyw przez CZ LOKO dla Trainpoint Norway idzie pełną parą.

Produkcja nowych lokomotyw przez CZ LOKO dla Trainpoint Norway idzie pełną parą.

13 lutego 2023 | Źródło: zdopravy.cz / CZ LOKO / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podczas gdy lokomotywa 744.144 czeka w Långsel w Szwecji na wydanie zezwolenia na jazdy próbne, produkcja trzech kolejnych lokomotyw dla Trainpoint Norway idzie pełną parą w zakładzie CZ LOKO w Jihlavie. Lokomotywy są oznaczone numerami 744.157, 158, 159 i wraz z piątą lokomotywą dla tego przewoźnika, 744.160, powinny zostać ukończone tak, aby przekazanie nastąpiło w pierwszej połowie tego roku. 

 

Fot. CZ LOKO

 

W zeszłym roku lokomotywa EffiShunter 1000 zamówiona przez Trainpoint Norway wyjechała z zakładu CZ LOKO do Szwecji. Historyczny pierwszy, po nim nastąpią cztery kolejne. Ma zostać oddany do użytku w pierwszych miesiącach 2023 roku. To jednak dopiero pierwsze kroki, lokomotywa nie przeszła jeszcze procesu homologacji, a CZ LOKO musi sprostać wymagającym warunkom eksploatacyjnym i klimatycznym. 

 

Fot. CZ LOKO

 

Firma doświadczyła tego w sąsiedniej Finlandii, gdzie Fenniarail Oy eksploatuje sześć lokomotyw EffiShunter 1600 (klasa 774.7) od 2015 roku. CZ LOKO widzi duży potencjał rynkowy w Szwecji i Norwegii, ponieważ transport kolejowy w Skandynawii staje się ekologiczny. W sierpniu firma zawarła z AC Finance umowę na dostawę pięciu kolejnych EffiShunterów 1000. Umowa ze szwedzką spółką zależną Railcare obejmuje opcję na cztery lokomotywy. Choć lokomotywa bazuje na wersji seryjnej, to modyfikacje związane głównie z lokalnymi urządzeniami sygnalizacyjnymi były dużym wyzwaniem. 

 

Fot. CZ LOKO 

 

Ambicją CZ LOKO jest, aby EffiShunter 1000 stał się standardową lokomotywą manewrową w Skandynawii w nadchodzących dziesięcioleciach. Spółka uważa lokomotywę za jedną z najlepszych dostępnych w swojej kategorii na europejskim rynku kolejowym. Czteroosiowy EffiShunter 1000 ugruntował swoją pozycję w Europie dzięki niezawodnej i ekonomicznej eksploatacji. Jest rutynowo wyposażony w ETCS. Na rynek skandynawski zostanie uzupełniony o krajowy system sygnalizacji ATC, co pozwoli na wykorzystanie go do manewrowania i pełnej eksploatacji na torze. Szwecja jest dwudziestym krajem, do którego CZ LOKO eksportuje swoje lokomotywy.