"Siedmiu krasnoludków" wspieranych przez Śnieżkę 20 lat temu zaczęło wozić pasażerów w Czechach.

"Siedmiu krasnoludków" wspieranych przez Śnieżkę 20 lat temu zaczęło wozić pasażerów w Czechach.

01 lipca 2023 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

20 lat temu, w nocy z 18 na 19 czerwca 2003 roku, pierwsze Pendolino dotarło do Czech. Pomimo początkowych trudności, Pendolino stał się najbardziej niezawodnym pociągiem o wysokiej dostępności. Wdrożone jednostki pokonują średnio około 950 kilometrów dziennie. Pociągi z wydłużonym przodem, dużą prędkością i nowymi usługami pokazały Czechom przyszłość kolei i nauczyły ich ponownie podróżować pociągiem na dłuższych dystansach.

 

Fot. České dráhy

 

Pendolino różniły się od wszystkich istniejących pociągów w Republice Czeskiej. Były to pierwsze prawdziwie szybkie pociągi na naszych kolejach z wydłużonym aerodynamicznym "nosem", niskimi wagonami z wąskimi oknami i ustanowiły nowy czeski rekord prędkości kolejowej wynoszący 237 km / h. Jest on nadal aktualny, mimo że Koleje Czeskie eksploatują dziś szybsze pociągi i lokomotywy. Niezwykły wygląd i rekordowo szybkie połączenie między Pragą a Ostrawą stały się symbolem wygodnej i szybkiej podróży koleją. W rezultacie Pendolino pojawiło się również w wielu wywiadach, piosenkach, filmach i innych dziełach sztuki. Wystąpiło nawet w filmie o Bondzie "Casino Royale".

Ich wprowadzenie do służby wiązało się z problemami, ale po ich wyeliminowaniu stały się najbardziej niezawodnymi pociągami o wysokiej dostępności. Średnio Pendolino pokonuje około 950 kilometrów dziennie. Najdłuższe osiągi reprezentuje para pociągów SC Pendolino Košice, z jednostką pokonującą 1 358 kilometrów w ciągu jednego dnia. Każdy z Pendolino przejechał ponad 5 milionów kilometrów od momentu wprowadzenia do eksploatacji. Jednostka 680.002 jest liderem z ponad 5 655 703 kilometrami, co odpowiada mniej więcej 7 podróżom w obie strony z Ziemi na Księżyc. Łącznie wszystkie Pendolino ČD pokonały prawie 39 milionów kilometrów i przewiozły ponad 18 milionów pasażerów.

 

Pendolina w praskim centrum serwisowym. Fot. České dráhy

 

E-sklep, Wi-Fi, najszybsze połączenia w Czechach i transport na lotnisko

Pendolina została po raz pierwszy uruchomiona z pasażerem w grudniu 2004 r. na linii Praga - Decin. Rok później zaczęła kursować na linii Praga - Ostrawa jako SuperCity (SC) Pendolino. W kolejnych latach kursował również z Pragi do Franciszkowych Łaźni, Wiednia, Wiednia Nowego Miasta, Bratysławy i Żyliny. Obecnie kursuje głównie między Pragą a Ostrawą, a także obsługuje połączenia Bohumín / Ostrawa - Praga - Franciszkowe Łaźnie / Karlowe Wary i SC Pendolino Košičan Praga - Ostrawa - Koszyce.

Oprócz nowego designu, niespotykanego do tej pory w Czechach, na kolei pojawiły się nowe usługi. Po raz pierwszy na kolei pasażerowie mogli kupować bilety za pośrednictwem sklepu internetowego, przekąski i napoje były wliczone w cenę, a Pendolino były również pierwszymi pociągami ČD wyposażonymi w pokładową sieć Wi-Fi i portal informacyjno-rozrywkowy. Nowe pociągi po raz pierwszy w Czechach połączyły również transport kolejowy i lotniczy, kiedy zostały oznaczone jako "Flights at zero" z symbolami kodowymi CSA OK i odpowiadającymi im numerami lotów. Wprowadzono również bezpośrednie połączenie między stacjami kolejowymi (najpierw Holešovice, a później główny dworzec kolejowy) a lotniskiem Václava Havla w Pradze-Ruzyně.

 

Fot. České dráhy

 

Fot. České dráhy

 

Pendolino od początku obsługują najszybsze połączenia w Czechach. Tak jest również obecnie podczas remontów na linii Praga - Ostrawa, kiedy istnieją pewne rezerwy z powodu zamknięć w czasach przejazdu. W rozkładzie jazdy na 2024 r. zakłada się, że prędkość zostanie ponownie przyspieszona, a czas podróży między Pragą a Ostrawą wyniesie około 3 godzin przy prędkości jazdy (w tym przystanki, ruszanie, hamowanie i wolniejsze odcinki) około 120 km/h. Rekordowo krótkie czasy przejazdu i nowe usługi przyciągnęły na linię Ostrawa - Praga nowych pasażerów z samochodów, a nawet samolotów. Z Pendolino korzystają najlepsi artyści, menedżerowie, czołowi politycy i sportowcy. Pendolino było również oficjalnym środkiem transportu podczas kilku ważnych wydarzeń sportowych, w tym Mistrzostw Świata w hokeju, które odbyły się w Pradze i Ostrawie.

W sezonie 2017/2018 wszystkie jednostki Pendolino zostały zmodernizowane. Dotyczyło to głównie ulepszeń wnętrza i usług. Na przykład dodano nowe siedzenia, rozszerzono system informacyjny w celu lepszej orientacji pasażerów, a jednostki zostały nowo wyposażone w kino dla najmłodszych pasażerów.

Siedmiu krasnoludków i Królewna Śnieżka

Mniej znany jest fakt, że kolejarze pierwotnie nazwali siedem Pendolinos na cześć siedmiu bajkowych krasnoludków: Šmudla, Prófa, Kejchala, Rejpala, Stydlína, Štístka i Dřímala (Gburek, Mędrek, Apsik, Gapcio, Nieśmiałek, Wesołek, Śpioszek). Lokomotywa, która zapewnia ich przemieszczanie w praskim centrum serwisowym, nazywa się Śnieżka.

Pendolino serii 680 są zaprojektowane do maksymalnej prędkości 230 km/h i mają moc wyjściową 4000 kW. Są one przystosowane do pracy w systemach zasilania 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC i 15 kV 16,7 Hz AC. Unikalna jest technologia przechylania nadwozi, która kompensuje nieprzyjemne przyspieszenie odśrodkowe działające na pasażerów podczas pokonywania zakrętu. Dzięki tej technologii Pendolino może pokonywać zakręty z prędkością wyższą o 30-40 km/h i oferować krótsze czasy przejazdu w porównaniu z konwencjonalnymi pociągami.

 

Fot. České dráhy

 

Pociągi SuperCity (SC) obsługiwane przez pociągi Pendolino zapewniają najszybsze regularne połączenie na trasie Ostrawa - Ołomuniec - Pardubice - Praga, a także łączą Pragę z Koszycami na Słowacji raz dziennie oraz Ostrawę i Pragę z zachodnimi Czechami dwa razy dziennie. Zatrzymują się tylko na najważniejszych stacjach. Oferują bardzo wygodną podróż w 1. i 2. klasie z obowiązkową rezerwacją miejsca (bilet na miejsce siedzące). Umożliwiają przewóz rowerów, wózków dziecięcych lub innego dużego bagażu. Przekąski można kupić w bistro lub z dostawą. W 1. klasie otrzymasz bezpłatną prostą przekąskę, w 2. klasie otrzymasz bezpłatną butelkę wody butelkowanej. Podczas całej podróży można również korzystać z portalu informacyjno-rozrywkowego pociągu, w którym można zamówić przekąski dostarczane bezpośrednio na miejsce, poczytać książkę, posłuchać muzyki, zagrać w gry, a nawet obejrzeć film. Dla najmłodszych pasażerów w pociągu dostępne jest kino dla dzieci i gra Elf's Journey. Pociągi SC Pendolino kursują w dużej mierze bez zamawiania lub współfinansowania na ryzyko handlowe ČD. Na części trasy są zamawiane i współfinansowane przez Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej.

Do tej pory opracowano trzy generacje pociągów Pendolino. Zakupiły je koleje we Włoszech, Szwajcarii, Finlandii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Słowenii i Grecji. Kursują one również do Niemiec. Inne typy pociągów w Niemczech, w tym jednostki ICE, również wykorzystują włoską technologię wychylnego pudła. Najnowsza generacja Pendolino, ale bez technologii przechyłu, kursuje również w Polsce.

 

Źródło: České dráhy

 

Dokąd kursuje SC Pendolino?

Codziennie kursuje kilka razy między stacjami Bohumín - Ostrava hl.n. - Ostrava-Svinov - Olomouc hl.n. - Pardubice hl.n. - Prague hl.n. - Pilsen hl.n. - Stříbro - Planá u Mariánských Lázní - Mariánské Lázně - Cheb - Františkovy Lázně - Karlovy Vary.

Raz dziennie można również podróżować pociągiem SC Pendolino Košičan na trasie Praga hl.n. - Kolín - Pardubice hl.n. - Česká Třebová - Olomouc hl.n. - Ostrava-Svinov - Ostrava hl.n. - Bohumín - Český Těšín - Žilina - Ružomberok - Liptovský Mikuláš - Štrba - Poprad-Tatry - Kysak - Košice i z powrotem.