Czy będzie nowa trasa kolejowa prowadząca do granicy polsko-czeskiej?

Czy będzie nowa trasa kolejowa prowadząca do granicy polsko-czeskiej?

14 września 2023 | Źródło: nto.pl/Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Budowa tunelu pod górskim pasmem Jeseników otwiera nowe możliwości podróżowania na pograniczu. Czeskie władze mają kolejny pomysł na połączenia kolejowe.

 

 

Fot. Stacja Głuchołazy / Kurier Kolejowy

 

Marszałek województwa Ołomunieckiego Josef Suchanek poinformował dziennikarzy, że jeszcze we wrześniu ma być gotowe studium wykonalności dla nowego połączenia kolejowego Zabreh – Jesenik

Już znane są koszty jego budowy - to astronomiczna kwota 18 – 19 miliardów koron czyli ok. 3,5 miliarda złotych. Tak duży projekt może być wykonany tylko, jeśli włączy się w niego czeski.

StaraStara trasa górskiej kolei Od 130Szanse zwiększa też partnerstwo Polski. Marszałek Suchanek chciały bowiem, żeby nową linie kolejową doprowadzić aż do granicy państwa w Głuchołazach i skutecznie połączyć z polską siecią kolejową.

Stara trasa górskiej kolei

Od 130 lat przez Głuchołazy prowadzi tranzytowa linia kolejowa Jesenik – Krnov. Cztery pary czeskich pociągów osobowych dziennie zatrzymują się na dworcu kolejowym w Głuchołazach, ale dalej przesiąść się nie można, bowiem z Głuchołaz do Nysy kursują tylko dwa pociągi i to tylko w sobotę i niedzielę.

Na dodatek linia kolejowa z Głuchołaz do Jesenika i dalej do Zabrehu jest poprowadzona górską i krętą trasą przez przełęcz Ramzova.

Podróż z Jesenika do Ołomuńca pociągiem trwa ponad 3 godziny i jest atrakcyjna tylko turystycznie, ale nie czasowo.

Pociągiem pod górami

Studium nowego połączenia wyznacza zupełnie nowy przebieg linii. Z wioski Petrov nad Desnou prowadzi doliną rzeki Desny, wchodzi w podziemny tunel pod przełęczą Czerwonohorską i biegnie prosto do Jesenika.

To skraca czas przejazdu do 55 minut. Gdyby taką linię połączyć ze zmodernizowaną linią Opole – Nysa, czas podróży pociągiem z Opola do Ołomuńca może się skrócić do 2,5 godziny (samochodem co najmniej 3 godziny).

- To ważny projekt dla rozwoju całej północnej części województwa ołomunieckiego. Jeśli nowa linia nie byłaby tylko regionalna, ale prowadziła do Polski, to miałoby znaczenie ogólnoeuropejskie – powiedział dziennikarzom marszałek Josef Suchanek.

Według obecnie obowiązujących ustaleń międzyrządowych Polski i Czech, oba kraje koncentrują się na projekcie budowy kolei szybkich prędkości Katowice – Ostrawa.

Prowadzone są także prace koncepcyjne nad budową nowego połączenia Wrocław – Praga przez Hradec Kralove. Oba omijają województwo opolskie.