W trosce o bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarze kolejowym, a także optymalną realizację nałożonych ustawowych zadań, Komenda Główna Straży Ochrony Kolei zmodernizowała, wcześniej zakupione pojazdy specjalne – Mobilne Centra Monitoringu. Nowy MCM został zbudowany na bazie Mercedesa Benz Sprinter z układem 4x4. 9 wozów obserwacyjnych prezentuje rozwiązania oparte na zaawansowanych technicznie urządzeniach teleinformatycznych czołowego producenta ITS Solutions.
Nowe Mobilne Centrum Monitoringu Straży Ochrony Kolei to samochód marki Mercedes Benz Sprinter z zamontowanym zestawem kamer. Prezentuje on rozwiązania oparte na zawansowanych technicznie urządzeniach czołowego integratora sprzętu teleinformatycznego przeznaczonego do rozwiązań mobilnych w skali kraju Integration Technical Systems Solutions. Konfiguracja i stopień zaawansowania technicznego wykorzystanych urządzeń uzależnione zostały od potrzeb formacji.
Komenda Głowna Straży Ochrony Kolei przeprowadziła modernizację 9 pojazdów marki Mercedes Benz ze specjalistycznym sprzętem nadzoru. Firma Whisper Power Polska zamontowała nowoczesne agregaty prądotwórcze Elite 8 jako stabilne i ciche źródło zasilania do tych pojazdów. Nowa głowica optoelektroniczną pozwala prowadzić działania operacyjne z wykorzystaniem cyfrowej kamery termowizyjnej. Generując obraz w oparciu o różnicę temperatur, operator pojazdu MCM jest w stanie precyzyjnie namierzyć ukrywające się osoby. Taki rodzaj sprzętu pozwoli również na wykrywanie nielegalnych przemytników czy imigracji. W MCM wykorzystano także najnowsze urządzenia monitoringu wizyjnego z matrycami megapikselowymi zapewniającymi wysoką jakość obrazu. Dodatkowo diody podczerwieni zostały zintegrowane z kamerami, co pozwala na obserwacje otoczenia w porze nocnej. Wbudowane w kamery akumulatory pozwalające na 8 godzinną pracę, a przy tym cechują się kompaktowymi rozmiarami i niewielką masą wynoszącą około 3 kg. Ponadto modemy 4G pozwalają na podgląd obrazu z dowolnego miejsca. Dzięki tym sprzętom, operatorzy MCM jeszcze efektywniej mogą wykonywać czynności operacyjne.
Straż Ochrony Kolei obecnie korzysta z najnowocześniejszych technologii cyfrowej rejestracji obróbki obrazu i bezprzewodowej transmisji sygnału łączami wysokiej częstotliwości. Samochód został również zaopatrzony w system kamer, wśród których znajdują się kamery: szybkoobrotowe z lampami podczerwieni montowane na głowicy masztu, termowizyjne obrotowe zlokalizowane na głowicy masztu, służące do obserwacji terenu na odległości nawet do 1000 metrów, dzienno-nocne oraz stacjonarne, do obserwacji otoczenia wokół pojazdu, a także w bezprzewodową kamerę typu GSM. Obsługa pojazdu dysponuje także czterema zestawami kamer bezprzewodowych, montowanych na lekkich statywach. Dzięki radiotelefonicznej łączności konwencjonalnej, rejestracji obrazu monitoringu wizyjnego oraz jego obróbki w MCM, pojazd daje dowódcy możliwość sprawnego zarządzania podległymi siłami.
Obsługę MCM w dalszym ciągu stanowi dwóch przeszkolonych funkcjonariuszy SOK, których zadaniem jest techniczna obsługa monitoringu oraz rozmieszczanie kamer i systemów bezprzewodowych. Modernizacja dotyczyła wszystkich 9 pojazdów obserwacyjnych Straży Ochrony Kolei w następujących Komendach Regionalnych: Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Katowice, Szczecin, Lublin i Przemyśl.
Przy okazji warto wspomnieć, chociażby Mistrzostwa Europy w piłce nożnej UEFA Euro 2012, które odbywały się w Polsce, służyły one do bieżącej obserwacji dworców kolejowych, a także monitorowania ruchu kibiców. Jednak najważniejszym egzaminem dla pojazdu specjalnego SOK były Światowe Dni Młodzieży w Krakowie, które odbyły się w lipcu 2016 roku, były największą imprezą masową w historii naszego kraju. Jako jedna ze służ odpowiedzialna za szeroko rozumiane bezpieczeństwo publiczne w newralgicznych lokalizacjach wykorzystała 9 pojazdów MCM, były one przeznaczone do zapewnienia bezpieczeństwa pielgrzymom na stacjach i dworcach kolejowych, a także zabezpieczały Mszę Świętą Posłania pod przewodnictwem Ojca Świętego Franciszka w Brzegach, gdzie jeden z naszych pojazdów przy ścisłej współpracy z ABW i BOR czuwał bezpośrednio nad bezpieczeństwem Papieża oraz Prezydenta RP. Dodatkowo obecny kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej, jak i konflikt zbrojny wywołany przez Rosję na terytorium Ukrainy potwierdził, jak ogromną rolę w realizacji zadań na wschodniej granicy Rzeczypospolitej Polskiej odegrały specjalistyczne pojazdy jakim są Mobilne Centra Monitoringu. W trakcie prowadzonych intensywnych działań przy wykorzystaniu MCM wielokrotnie ujawniono próby nielegalnego przekroczenia granicy przez migrantów. Dzięki operatorom MCM ujęto kilkaset osób pochodzących z krajów bliskiego wschodu.