Škoda Group dostarczy nowe tramwaje dla Brna

Škoda Group dostarczy nowe tramwaje dla Brna

03 listopada 2023 | Źródło: Škoda Transportation / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Flota brneńskich tramwajów wkrótce przejdzie kolejny znaczący krok w modernizacji. Przestarzałe tramwaje KT8 z przełomu lat 80. i 90. zostaną zastąpione 15 tramwajami ForCity Smart 45T. Zostaną one zakupione przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Brnie (DPMB) od producenta, Grupy Škoda, poprzez częściowe wykorzystanie opcji w ramach istniejącej umowy. Cena jednego tramwaju wynosi 75 mln CZK, a wartość całego zamówienia to 1,125 mld CZK. Pierwsze pięć z piętnastu tramwajów dotrze do Brna w przyszłym roku, pozostałe w 2025 roku. DPMB może zamówić kolejne dwadzieścia tramwajów tego samego typu w ramach opcji.

 

 

Fot. Škoda Group

"Cieszymy się, że nasze tramwaje sprawdziły się w brneńskim ruchu, a brneńskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zdecydowało się skorzystać z tej opcji i zakupić nowocześniejsze pojazdy. Pasażerowie mogą oczekiwać wzrostu jakości podróży i bezpieczeństwa. Coraz więcej miast wybiera pojazdy szynowe jako podstawę sieci transportu publicznego ze względu na ich wyższą zdolność transportową, prędkość i wydajność" - mówi Tomáš Ignačák, Prezes Regionu CZ/SK i Środkowo-Wschodniego Grupy Škoda.

 

Fot. Škoda Transportation 

 

"Tramwaje ForCity Smart 45T spełniają wszystkie wymagania dotyczące nowoczesnych pojazdów XXI wieku. Pierwsze pięć tramwajów w Brnie obsługuje prawie wyłącznie linię numer 8 z Lišně do Kampusu Uniwersyteckiego. Oba te przystanki są zakończone ślepym torem, więc codziennie korzystamy z dwukierunkowości tych pojazdów. Inne zamówione tramwaje będą również wykorzystywane na tej linii" - wyjaśnia Miloš Havránek, dyrektor zarządzający Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Brnie.

 

Fot. Škoda Transportation 

 

Nowoczesne pojazdy dla nowoczesnych miast Tramwaj ForCity Smart 45T to pojazd dwukierunkowy, niskopodłogowy, trójczłonowy. Niezawodne właściwości jezdne, nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych, zapewnia pełna przyczepność pojazdu. Ten 31-metrowy tramwaj pomieści aż 233 pasażerów, z czego 64 na miejscach siedzących. Maksymalna prędkość wynosi 70 km/h. Pojazd posiada klimatyzacje i dwie duże wielofunkcyjne przestrzenie dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów.

W nowym tramwaju zastosowano także nowoczesny, czytelny system informacji z ekranami i panelami. Aby zapewnić bezpieczeństwo, pojazd wyposażony jest w system kamer. Nowy tramwaj ma przestronne, klimatyzowane wnętrze wyposażone w poręcze ze stali nierdzewnej, panoramiczne monitory informacyjne LCD i ładowarki USB. Do transportu wielu osób na wózkach inwalidzkich tramwaj posiada łącznie cztery platformy uchylne.

 

Fot. Škoda Transportation 

 

Pojazd wyposażony jest także w system kamer zewnętrznych i wewnętrznych oraz częściowo przyciemniane szyby boczne. Kabina została na nowo przeprojektowana. Oprócz przejrzystego panelu, w którym położono nacisk na prostotę i dobrą widoczność, elementy sterujące są częściowo umieszczone bezpośrednio na siedzeniukmotorniczego. Szyby przednie są wyposażone w ogrzewanie. Urządzenia elektryczne pozwalają na regenerację, czyli zwrot energii elektrycznej do sieci podczas hamowania, co pozwala na zmniejszenie całkowitego zużycia energii przez pojazd, a tym samym kosztów jego eksploatacji.