Pracownicy Kolejowego Serwisu Mobilnego z Małaszewicz ujarzmią „pociąg z piekła rodem„

Pracownicy Kolejowego Serwisu Mobilnego z Małaszewicz ujarzmią „pociąg z piekła rodem„

03 listopada 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pracownicy Kolejowego Serwisu Mobilnego z Małaszewicz Dużych jutro (04.11.2023 r.) wyjadą za granicę, by zrealizować ważny dla firmy kontrakt międzynarodowy związany z "pociągiem z piekła rodem", jak zwany jest pojazd do szlifowania szyn Szwajcarskiej firmy SPENO. Tym razem czeka ich praca w Finlandii i Estonii. To już czwarte zlecenie wykonania prac związanych z przemieszczaniem specjalistycznego pociągu szlifierskiego RR40MF z torów o rozstawie 1520 mm na tor o rozstawie 1435mm, to znaczy z toru szerokiego na tor o rozstawie europejskim, bądź odwrotnie, co potwierdza wysoki poziom techniczny, doświadczenie i kwalikacje pracowników firmy.

 

Pracownicy Kolejowego Serwisu Mobilnego z Małaszewicz ujarzmią „pociąg z piekła rodem„
Szlifowanie szyn przez soecjalny pojazd Speno, odcinek Lublinek - Pabianice. Fot. PKP PLKFot.

 

Potocznie tak nazywa się pociąg do reprofilacji- szlifowania szyn, jest to mechaniczna obróbka szyn przy pomocy maszyn samojezdnych. Szlifowanie szyn polega na kilkakrotnym przejechaniu tego odcinka, zazwyczaj są to cztery przejazdy. W trakcie pracy pociągu, nie tylko sypią się bardzo duże ilości iskier stąd ta nazwa „ pociąg z piekła rodem „. Przede wszystkim wytwarzane są bardzo duże ilości pyłu. Dziennie w tracie pracy, szlifierki wytwarzają ok pół tony pyłu. Reprofilacja szyn to mechaniczna obróbka szyn przy pomocy maszyn samojezdnych, która polega na szlifowaniu, struganiu lub frezowaniu powierzchni tocznej główki szyn.

Widok pociągu szynowego korygującego geometrię torów za pomocą specjalistycznych szlifierek zamontowanych na jego spodzie w Polsce jest rzadkością. Należy podkreślić, że Kolejowy Serwis Mobilny Sp.z o.o., firma rodzinna, systematycznie poszerza obszary terytorialne świadczonych usług, o czym niejednokrotnie informował już Kurier Kolejowy. Usługi mobilne serwisu świadczone są również na innych poza Małaszewiczami przejściach graniczych. KSM usługi wykonuje równioeż na sieci kolejowej państw ościennych.

 

Zamiana wózków jezdnych w pojeździe SPENO w Torino w Finlandii w sierpniu 2023 roku.
Fot. Kolejowy Serwis Mobilny

 

W ubiegłym roku spółka wykonywała dla swojego szwajcarskiego partnera dwukrotnie usługi w Finnlandii. Specjalistyczny pociąg roboczy PR40MF2 obsługiwany przez ekipę włosko - chorwacką, został przeosiowany najpierw z toru o rozstawie szyn 1435mm na 1520mm,  a po zakończeniu prac powrotnie z toru o rozstawie szyn 1520mm na 1435mm. Wcześniej w miejscowości Torino wybudowano specjalistyczny, wypoziomowany tor. Zwłaszcza to drugie zadanie realizowane nieopodal miejscowości Rovaniemi (tuż pod bokiem siedziby Św. Mikołaja) wykonywane było w arcytrudnych warunkach - dzień trwał tylko 4 godziny, występowały duże opady śniegu a temperatura powietrza spadła do - 28ºC.

Wyjazd pracowników KSM pod kierownictwem prezesa Piotra Matusiewicza z Małaszewicz do Finlandii (Hanko) i Estoni (Podliszki) nastąpi w dniu 4 listopada, a realizacja zadania potrwa miesiąc. W tym czasie pracownicy będą wykonywali zadania niezbędne do powrotnego transferu pociągu do siedziby firmy w Szwajcarii..

- Dla naszej firmy jest to bardzo wielki zaszczyt i uznanie pracować przy najpopularniejszych na świecie pojazdach kolejowych wykonujących tego typu prace, produkcji firmy SPENO - podkreśla założyciel i wiceprezes zarządu Kolejowego Serwisu Mobilnego z Małaszewicz Dużych, senior rodziny, inż. Sławomi Denicki .

Spółka  zajmuje się naprawą i utrzymaniem lokomotyw spalinowych, elektrycznych, ciągników drogowo-torowych, wagonów towarowych, naprawą kontenerów i tank kontenerów, usuwaniem awarii na szlaku kolejowym oraz na miejscu wskazanym przez klienta. To nie rzadko praca w trudno dostępnym terenie, gdzie realizacja usługi wymaga nie tylko wyposażania w zaawansowany sprzęt techniczny ale także wiedzy i doświadczenia, co ma gwarantować wysoką jakość ale także bezpieczeństwo wykonujących zadanie pracowników. 

Spółka Kolejowy Serwis Mobilny wdrożyła w 2023 roku innowacyjny projekt, który powstał w wyniku bardzo wnikliwej analizy potrzeb na rynku kolejowego w Polsce oraz konsultacji z właścicielami bocznic kolejowych wyposażonych w ciągniki szynowo - drogowe, które mogą pracować zarówno na szerokim jak i normalnym torze. To niezwykle atrakcyjna oferta, porównywalna do rozwiązania stosowanego w przypadku aut osobowych oddawanych do serwisu, kiedy to na czas naprawy klient może otrzymać samochód zastępczy. Udostępniony przez Kolejowy Serwis Mobilny ciągnik pozwala uniknąć przestojów wynikających z koniecznych napraw i przeglądów. Na uwagę zasługuje fakt, że nawet producenci traktorów szynowo-drogowych w Polsce nie posiadają takiej oferty.