W Maroku rozpoczęto budowę KDP

W Maroku rozpoczęto budowę KDP

18 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Tangerze wkopano kamień węgielny pod budowę linii dużej prędkości o długości 200 kilometrów, która w przyszłości połączy najważniejsze miasta w kraju.

Fot. Alstom

Jak poinformował serwis International Railway Gazette uroczystość z okazji rozpoczęcia budowy linii dużych prędkości z Tangeru do Casablanki odbyła się 29 września. W wydarzeniu uczestniczyli król Mohammed VI i prezydent Francji Nicolas Sarkozy, gdyż Francja jest głównym partnerem technicznym i finansowym projektu. Obecni byli również ministrowie transportu obu krajów - Karim Ghellab i Thierry Mariani, dyrektor generalny państwowych Kolei Marokańskich (ONCF) - Mohammed Rabie Khlie, prezes Kolei Francuskich (SNCF) - Guillaume Pepy oraz dyrektor generalny Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) - Jean-Pierre Loubinoux.

Budowę odcinka Tanger –Casablanca podzielono na dwie części. Pierwszy etap, który właśnie się rozpoczął zakłada wybudowanie nowej linii kolejowej między Tangerem a miejscowością Kenitra. Uruchomienie połączenia ma nastąpić pod koniec 2015 r. Wówczas pokonanie 200 km zajmie podróżnym 2 godziny 20 minut. Tym samym czas przejazdu skróci się o 1 godzinę 20 minut. W drugim etapie linia KDP zostanie wydłużona do Casablanki i będzie przechodzić przez stolicę Maroka – Rabat. Do tego czasu na odcinku Kenitra – Rabat – Casablanka superszybkie pociągi będą korzystać z istniejącej infrastruktury.

Połączenie będzie obsługiwać 14 podwójnych składów Duplex Alstom, które zostaną przystosowane do  pracy z prędkością 320 km/h przy zasilaniu nowej linii prądem przemiennym 25 kV. Składy będą mogły jednocześnie jeździć z prędkością 220 km/h po tradycyjnej sieci zasilanej prądem stałym o napięciu 3 kV.

Realizacja projektu będzie kosztować ok. 20 mld dirhemów marokańskich (2,54 mld dolarów) z czego 10 mld zostanie przeznaczonych na infrastrukturę, 5,6 mld na urządzenia kolejowe a 4,4 mld na tabor kolejowy. Z budżetu państwa będzie pochodzić 4,8 mld dirhemów, 1,9 mld ze źródeł francuskich, zaś 12,3 mld zostanie pozyskane w formie pożyczek z Arabskiego Funduszu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego (AFESD).