PKP Polskie Linie Kolejowe realizują modernizacje dwóch ważnych dla regionu tras kolejowych: linii nr 402 na odcinku Kołobrzeg – Goleniów wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin – Goleniów oraz linii nr 403 na odcinku Wałcz – Ulikowo. Inwestycje są prowadzone w ramach RPO WZ na lata 2007-2013.
Bezpośrednim efektem realizacji pierwszego z projektów będzie modernizacja linii kolejowej nr 402 na odcinku Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego w Goleniowie. Objęty nią zostanie odcinek o łącznej długości 100,9 km.
Przedsięwzięcie obejmuje modernizację w zakresie nawierzchni, podtorza, układów odwodnienia, obiektów inżynieryjnych, urządzeń sygnalizacji i łączności odcinka oraz peronów na stacjach
i przystankach osobowych. Dzięki wykonanym pracom już od 1 czerwca br. na około połowie długości tego odcinka obowiązuje prędkość maksymalna 120 km/h.
Po zakończeniu pełnego zakresu modernizacji linia (także na większości pozostałych odcinków objętych modernizacją) przystosowana zostanie do parametrów eksploatacyjnych w zakresie prędkości maksymalnej do 120 km/h i nacisku osi 196 kN dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla 196 kN dla ruchu towarowego.
Na lotnisko pociągiem
W ramach budowy połączenia linii nr 402 z portem lotniczym w Goleniowie zrealizowane zostaną dwie łącznice odgałęziające się od linii 402 na odcinku Goleniów – Mosty. Umożliwią one dojazd na lotnisko zarówno od strony Goleniowa, jak i od Kołobrzegu.
Jednotorowa łącznica od strony Goleniowa będzie posiadać długość około 3,9 km, umożliwiając jazdę pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/h. Druga jednotorowa łącznica o długości ok. 400 m wybudowana zostanie od strony Kołobrzegu, po czym przejdzie we wspólny tor z łącznicą „goleniowską”.
- Łącznica zakończona będzie przystankiem czołowym z jednokrawędziowym peronem wyposażonym
w estetyczną wiatę, zlokalizowanym w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu pasażerskiego lotniska.
W wyniku modernizacji linii nr 402 zlikwidowana zostanie większość ograniczeń prędkości jazdy pociągów, poprawi się stan infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego, a także skróceniu ulegnie czas przejazdu – mówią przedstawiciele marszałka województwa.
Po zakończeniu pełnego zakresu modernizacji trasę Szczecin – Kołobrzeg pociągi regionalne pokonają w czasie około 2 godzin i 15 minut, a pociągi przyspieszone w nieco poniżej 2 godzin. Zakończenie działań modernizacyjnych w pełnym zakresie przewidziane jest na koniec czerwca 2013 roku.
Modernizacja linii 403
Równolegle realizowana jest modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 403 na odcinku Wałcz – Ulikowo o długości 101,7 km. Roboty prowadzone w ramach tego zadania weszły w fazę końcową, zakończenie zaplanowano na 30 czerwca. Przedsięwzięcie obejmuje modernizację w zakresie podtorza, nawierzchni, układów odwodnienia, obiektów inżynieryjnych (w tym trzech dużych mostów), urządzeń sygnalizacji i łączności odcinka oraz peronów i skrzyżowań z drogami kołowymi. Linia przystosowana zostanie do parametrów eksploatacyjnych w zakresie prędkości wynoszącej do 100 km/h i nacisku 196 kN dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla 196 kN dla ruchu towarowego.
Efektem końcowym modernizacji linii nr 403 będzie przywrócenie bezpośredniej komunikacji kolejowej Wałcza i południowej części województwa ze Szczecinem po ponad 12-letniej przerwie. Podróż z Wałcza do Szczecina zajmie około 2 godzin i 30 minut, co będzie czasem konkurencyjnym wobec transportu drogowego i znacznie krótszym niż w czasach kursowania ostatnich pociągów pasażerskich na tej linii.
Po wielu latach przerwy, spowodowanej m.in. degradacją infrastruktury kolejowej, odtworzona zostanie spójność przestrzenna i komunikacyjna województwa, zwiększy się dostępność oraz atrakcyjność turystyczna i gospodarcza obszarów położonych wzdłuż linii kolejowej nr 403, a także odtworzone zostanie kolejne połączenie kolejowe Pomorza Zachodniego z Wielkopolską, a także z województwem kujawsko-pomorskim – powiedziano nam w biurze informacji UMWZ.
Wznowienie ruchu regionalnych pociągów pasażerskich w pełnej relacji przewidziane jest na 1 września br. W początkowym okresie funkcjonowania linii nr 403 po zakończeniu jej modernizacji, tj. do czasu pełnego rozpoznania rzeczywistych potrzeb przewozowych występujących na tej trasie, przewiduje się uruchomienie do 5 par pociągów ze Szczecina do Piły przez Stargard Szczeciński, Kalisz Pomorski i Wałcz oraz w przeciwnym kierunku.
Plany na przyszłość
W odniesieniu do linii ważnych dla regionalnego ruchu pasażerskiego województwo zachodniopomorskie wskazuje w pierwszym rzędzie m.in. na konieczność modernizacji linii nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie oraz nr 404 Szczecinek – Kołobrzeg. Należy się jednak liczyć, że decyzje w sprawie ewentualnego podjęcia tych inwestycji zarządca infrastruktury może odłożyć do czasu, gdy znane będą możliwości ich finansowania z udziałem środków europejskich w nowej perspektywie finansowej.
Województwo na bieżąco monitoruje również zaawansowanie działań PKP PLK oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczących w modernizacji linii E59 , oraz w szczególności bardzo ważnej dla rozwoju regionu linii CE59.