Transport miejski Tramwaj na Franowo znowu opóźniony

Tramwaj na Franowo znowu opóźniony

20 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ponownie przesunięto termin uruchomienia kursów tramwajów z poznańskiego Osiedla Lecha do pętli Franowo. Powód ten sam, co poprzednio: brak pozytywnie zakończonych wszystkich odbiorów technicznych.

Fot. K. Lesińska, MPK Poznań

Swojego uznania odmówili strażacy – według Michała Kucierskiego, rzecznika straży pożarnej, było blisko pół setki zastrzeżeń, i to nie tylko formalnych, związanych z dokumentacją, ale także tak istotnych, jak brak zsynchronizowania monitoringu tunelu z centralą Straży, czy to, że nie działał jak powinien system wczesnego powiadamiania o pożarach. Nie działały też niektóre urządzenia przeciwpożarowe.

Harmonogram odbiorów
Andrzej Nowakowski, prezes zarządu spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, inwestora odpowiedzialnego za cały projekt doprowadzenia tramwaju do Franowa przyznaje, że wizyta strażaków nastąpiła w czasie, gdy prowadzone były jeszcze prace - płytki nie zostały ułożone, kable leżały na torach, a system przeciwpożarowy jeszcze nie działał. Spółka zatem zwróciła się bezpośrednio do wykonawcy linii, by podał szczegółowy harmonogram odbiorów technicznych.

Spółka Infrastruktura EURO Poznań 2012 może - niezależnie od opinii strażaków - zwrócić się do inspektora nadzoru budowlanego o pozwolenie na użytkowanie, licząc, że ten uzna za bezzasadne zarzuty i pozwoli na uruchomienie linii. Ale nie zamierza tego robić. Strażacy będą zaproszeni ponownie na trasę, gdy wykonawca dostosuje się do ich uwag i będzie w stanie wykazać stuprocentową sprawność systemu przeciwpożarowego. Po ich pozytywnej ocenie, o zbudowanej infrastrukturze wypowie się inspektor nadzoru budowlanego, który zdecyduje o otwarciu trasy.
Ponieważ tramwaje miały jeździć na Franowo od 5 czerwca, inwestor postanowił naliczać wykonawcy karę umowną. Ten zaś twierdzi, że trasa będzie gotowa w piątek. Spółka z kolei ocenia, że tramwaje pojadą na Franowo dopiero w przyszłym tygodniu.

Franowo skomunikowane
Przypomnijmy, że cała trasa liczy sobie około 2500 m, ma przystanki: Os. Lecha, Piaśnicka, Kurlandzka, Centrum Handlowe M1, Szwajcarska, pętla Franowo. Jej celem jest m.in.: połączenie nowej zajezdni na Franowie z istniejąca siecią tramwajową, poprawa sprawności całego systemu komunikacji publicznej w Poznaniu, a także obsługa komunikacyjna terenów położonych wzdłuż ul. Piaśnickiej i ul. Kurlandzkiej oraz centrum handlowego M1 i IKEA, a także szybkie połączenie komunikacją szynową tych rejonów z centrum miasta.

Całkowita wartość projektu wynosi 271 mln zł zł, z czego 162,7 pochodzi z budżetu Poznania, a reszta kwoty (108,36 mln zł) - z dotacji Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pociągami KM po meczu Czechy - Portugalia Pociągami KM po meczu Czechy - Portugalia
Następny artykuł Optymalizacja w Przewozach Regionalnych Optymalizacja w Przewozach Regionalnych