Fundusze UE priorytetem dla kolei

Fundusze UE priorytetem dla kolei

10 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Fundusze unijne dla kolei są priorytetowym narzędziem w rozwoju tej gałęzi transportu i poprawie obecnego stanu infrastruktury. Brak stabilności w ich wydatkowaniu oraz nieustające zmiany w budżecie doprowadziły do sytuacji, że kolej zaczęto postrzegać marginalnie - informuje Południowy Klaster Kolejowy.

Fot. Rafał Wilgusiak

Południowy Klaster Kolejowy jako instytucja zrzeszająca kilkadziesiąt podmiotów związanych z branżą kolejową stoi na stanowisku, iż fundusze unijne są ogromną szansą, która może doprowadzić do dynamicznego postępu w obecnym rozwoju kolei. Dotychczasowe środki na działania związane z poprawą infrastruktury wyniosły 3,7 mld zł. Z kolei na drogi przeznaczono ponad ćwierć miliarda zł.

W odniesieniu do wydatków na infrastrukturę drogową widać drastycznie pogłębiającą się przepaść rozwojową w transporcie kolejowym. Polska kolej w ciągu ostatnich kilku lat zrobiła ogromne postępy – podkreśla dr inż. Adam Jabłoński – prezes Południowego Klastra Kolejowego. Brakuje jednak w tych działaniach stabilizacji i usystematyzowania. Owszem dostosowaliśmy nasze systemy bezpieczeństwa i wymogi ustawowe do unijnych. Mimo to napotykamy na pewne trudności w zakresie interpretacji tych dokumentów – dodaje.

Polska kolej podobnie do wielu innych gałęzi przemysłu przeszła szereg procesów restrukturyzacyjnych. W ostatniej dekadzie na rynku pojawili się nowi gracze – prywatni przewoźnicy oferujący zarówno przewozy osobowe jak i towarowe. Rozpoczęto także budowę centrów przeładunkowych, które umożliwiają korzystanie z transportu kombinowanego w celu utrzymania zielonego łańcucha dostaw czy dbałości o środowisko naturalne.

Kolej wraca do łask. Staje się coraz popularniejszym i efektywniejszym środkiem transportu, zarówno w obszarze wielkomiejskim jak i przemysłowym – tłumaczy dr inż. Marek Jabłoński, wiceprezes Klastra. Choć transport kombinowany w Polsceoscyluje wokół 1-2% ogółu przewozów to widać znaczny postęp. Tworzą się działy badawczo-rozwojowe, a pracownicy coraz częściej uczestniczą w szkoleniach – wyjaśnia.

Transport kolejowy potrzebuje wyraźnej dawki nowych technologii, które usprawnią proces przewozowy, skrócą jego czas, a przy tym nie będą stanowiły zagrożenia dla otoczenia naturalnego. Do tego niezbędne są fundusze strukturalne. Można zaobserwować znaczący trend na rozwój kolejnictwa w Polsce w ciągu ostatnich dwu lat. Rozwój ten stymuluje w znacznej mierze odmłodzona i wyszkolona kadra, która stanowi potencjał tej gałęzi transportu.

Nowa perspektywa finansowania prócz projektów inwestycyjnych powinna większy nacisk kłaść na badania i rozwój oraz nowoczesne technologie w tym zakresie, z uwagi po pierwsze na unifikację przepisów unijnych na kolei oraz dużą konkurencję w pozostałych krajach członkowskich.

Południowy Klaster Kolejowy powstał w ubiegłym roku z inicjatywy firm z województwa śląskiego.
Obecnie zrzesza blisko 50 podmiotów i otrzymał prawie 1 mln zł dofinansowania do działalności operacyjnej w zakresie nowoczesnych technologii w transporcie kolejowym.