Regulacje Mandat za wejście z rowerem na dworzec

Mandat za wejście z rowerem na dworzec

13 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Niewielu podróżnych zdaje sobie sprawę z tego, że za wprowadzanie na perony, do holów, poczekalni, tunelów i przejść między peronami nieprzeznaczonych do przewozu koleją pojazdów, w tym  rowerów, grozi nawet 500 zł mandatu. Przepisy jednak nie regulują kwestii, w jaki sposób Straż Ochrony Kolei ma oceniać, czy dany rower jest przeznaczony do przewozu koleją.

Mandat za wejście z rowerem na dworzec
Fot. Rafał Wilgusiak

Aby zmienić tę niedorzeczną sytuację należy wprowadzić zmiany w prawie. Stosowny przepis mówiący o zakazie wprowadzania na obszar kolejowy rowerów jest zawarty w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 r., które dotyczy przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych.

Brak parkingów rowerowych
O jego zniesienie apelują m.in. organizacje zrzeszające użytkowników rowerów, np. stowarzyszenie „Miasta dla Rowerów” czy stowarzyszenie „Sekcja Rowerzystów Miejskich”. Argumentują to tym, że bardzo wiele polskich dworców kolejowych jest pozbawionych parkingów rowerowych. W związku z tym wprowadzenie roweru np. w celu zakupu biletu, odebrania przesyłki itp. stanowi jedyną możliwość.

Także Paweł Szałamacha skierował do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej interpelację poselską w tej sprawie. Pisze w niej, że tylko zamiar przewozu danego roweru koleją uprawnia jego posiadacza do wprowadzenia go na dworzec, hol, perony czy przejścia podziemne. Ta sama osoba nie ma natomiast prawa wprowadzenia roweru w któreś z tych miejsc, gdy zamierza np. kupić bilet dla innej osoby, odebrać innego podróżnego z dworca, nadać lub odebrać przesyłkę albo skorzystać z punktów handlowych i usługowych na terenie dworców.

Jego zdaniem nasuwa to szereg wątpliwości i pytań. W jaki sposób organy uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego mają oceniać, czy dany rower jest przeznaczony do przewozu koleją? Czy posiadacz roweru powinien w tym celu wykazać się ważnym biletem na przewóz roweru, czy może wystarczy jego zapewnienie, iż miał taki zamiar? Potencjalnie każdy rower jest przeznaczony do przewozu koleją, zatem jaki maksymalny odstęp czasu dzielić powinien wprowadzenie roweru np. do tunelu lub holu dworca od zamierzonego przewozu?

Nie ma zagrożenia
Poseł zaznacza, że osoba prowadząca rower nie stwarza zagrożenia dla innych podróżnych. Wprowadzanie rowerów nieprzeznaczonych do przewozu koleją na perony, do holów, poczekalni, tunelów i przejść między peronami nie tylko nie zawiera jakiegokolwiek ładunku społecznej szkodliwości, ale w wielu sytuacjach wręcz może stanowić duże ułatwienie dla obecnych lub potencjalnych podróżnych oraz innych użytkowników dworców. Brak uszczegółowienia w jakich sytuacjach rowerzysta mógłby otrzymać mandat przepis ten może powodować w konsekwencji bezzasadne nakładanie na osoby prowadzące rowery grzywien w drodze mandatu karnego, pogarszając i tak zły wizerunek kolei w oczach opinii publicznej.

W związku z powyższym poseł Szałamacha przesłał do ministra Sławomira Nowaka pytanie, czy resort rozważa zmianę powyższego przepisu i kiedy należy spodziewać się rozpoczęcia stosownych kroków. Czekamy na stanowisko ministerstwa w tej sprawie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Dłuższe składy KŚ do Częstochowy Dłuższe składy KŚ do Częstochowy
Następny artykuł DB Regio Bus kupią 300 autobusów DB Regio Bus kupią 300 autobusów