Centrum Unijnych Projektów Transportowych dofinansował rozbudowę bocznicy kolejowej w ramach projektu budowy terminalu przeładunkowego należącego do DCT Gdańsk. Spółka może liczyć na unijne środki w kwocie ponad 50 mln zł. Cała inwestycja ma kosztować 177 mln zł.
Jest to tzw. „projekt mieszany", tj. infrastrukturalno-zakupowy. W ramach części infrastrukturalnej zostaną zrealizowane dwa zadania:
- Rozbudowa bocznicy kolejowej, obsługującej przeładunki w relacji wagon plac składowy oraz budowa trzech przejazdów przez wszystkie (istniejące i projektowane) tory. W ten sposób kompleksowo przygotowana zostanie pełna infrastruktura dla suwnicy bramowej RMG.
- Przebudowa nawierzchni placu składowego składającego się z 31 pól składowych o łącznej powierzchni placu 84 440 mkw.
Ponadto projekt obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w ramach świadczenia usług na terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Sprzęt umożliwi ponad trzykrotne zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu, co wydatnie wzmocni jego pozycję rynkową, przyczyniając się do wzrostu konkurencyjności spółki i roli Gdańska, jako najważniejszego w Europie Środkowo-Wschodniej głębokowodnego terminalu kontenerowego w akwenie Morza Bałtyckiego.
Do najważniejszych maszyn i urządzeń, jakie zakupione zostaną w ramach projektu należą:
- suwnice nabrzeżowe STS,
- chwytnia suwnicy STS,
- samojezdne suwnice placowe RTG,
- podnośnik do pełnych kontenerów RS,
- układarka do pustych kontenerów,
- ciągniki terminalowe,
- naczepy,
- suwnica RTG przy placu bocznicy,
- nowy system operacyjny terminalu.
Realizacja inwestycji DCT Gdańsk przyczyni się do odwrócenia negatywnych zjawisk w zakresie istniejącej w Polsce infrastruktury transportu intermodalnego i wypromowanie tej formy transportu z jednoczesnym wzmocnieniem roli Gdańska na międzynarodowym rynku przewozu i przeładunku towarów.
Projekt pn. „Budowa Terminalu Etap 2: rozbudowa bocznicy, zakup sprzętu - DCT Gdańsk bramą do Europy Środkowej" jest zgodny z celami szczegółowymi osi priorytetowej VII „Transport przyjazny środowisku" POIiŚ w zakresie zwiększenia konkurencyjności polskich portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego oraz zwiększenia udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach ładunków.