Motorem pomysłu budowy linii tramwajowej między Aleksandrowem Łódzkim a Łodzią jest łódzki Urząd Miasta, który zbiera pomysły na projekty infrastrukturalne na terenie aglomeracji, mające szanse na realizację w ramach unijnego dofinansowania w perspektywie na lata 2014-20.
Linia tramwajowa 44 łączyła Łódź z Aleksandrowem Łódzkim do 1991 roku. Cztery lata później tory rozebrano, a połączenie komunikacją publiczną między tymi dwoma miastami zapewniały tylko autobusy. Inicjatorem odbudowy starego połączenia jest Jakub Matusiak, który skierował pismo w tej sprawie do łódzkiego i aleksandrowskiego urzędu miasta. Czytamy w nim:
„Aleksandrów Łódzki jako największe miasto aglomeracji łódzkiej pozbawione połączenia szynowego z Łodzią, wymaga odważnych kroków w celu odbudowy brakującego połączenia tramwajowego. Druga taka szansa związana z zewnętrznym dofinansowaniem może się już nie trafić, a budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 72 jedynie przerzuci część problemów zakorkowanego Aleksandrowa Łódzkiego na łódzki system drogowy. Odbudowa linii tramwajowej będzie inwestycją komplementarną wobec budowy południowej obwodnicy Aleksandrowa Łódzkiego w ciągu drogi krajowej nr 72 i przyczyni się do udanej rewitalizacji śródmiejskiego odcinka ulicy Wojska Polskiego, która stanie się salonem miasta w pełnym znaczeniu tego słowa.”
Trasa aleksandrowskiego tramwaju według zgłoszonego projektu na terenie Łodzi miałaby biec od pętli Chochoła wzdłuż ulicy Aleksandrowskiej. Natomiast w Aleksandrowie trasa miałaby się ciągnąć przez ulice Wojska Polskiego, Pabianicką i Sikorskiego aż do Wierzbna. Całkowita długość nowej linii wynosiłaby 6 km.
Na Facebooku powstała już strona promująca projekt i zachęcająca do wysyłania w tej sprawie apelu do urzędów miast Aleksandrowa Łódzkiego i Łodzi. W chwili publikacji tego tekstu 230 osób zadeklarowało wysłanie petycji.