Regulacje Nocą przewóz towarów, za dnia przewóz osób

Nocą przewóz towarów, za dnia przewóz osób

27 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W celu lepszego wykorzystania zdolności przepustowej linii kolejowych przewoźnicy sugerują, żeby zróżnicować opłaty za dostęp do infrastruktury w zależności od pory dnia, tak, aby firmom towarowym bardziej opłacało się uruchamiać pociągi w porze nocnej pozostawiając porę dzienną dla ruchu pasażerskiego.

Nocą przewóz towarów, za dnia przewóz osób
Fot. Dominik Skudlarski

Trwa dyskusja nad nowym projektem cennika opłat za dostęp do torów w rozkładzie jazdy 2013/2014. Podczas jedenastego spotkania Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej, PKP PLK przedstawiły główne założenia zmiany sposobu kalkulacji stawek oraz stworzenia systemu, który stabilizowałby opłaty także w latach przyszłych.

Główną zmianą jest rezygnacja z dotychczasowych przedziałów masowych na rzecz stawek za określoną masę, z dokładnością do 10 ton. Propozycja PKP Polskich Linii Kolejowych idzie w kierunku uelastycznienia cennika, co wielokrotnie sugerowały sygnały płynące z rynku.

Przedstawiciele przewoźników wskazują, że obecna propozycja likwidacji przedziałów mas brutto, przy jednoczesnym dotychczasowym sposobie rozliczania opłat za masę zamówioną a nie rzeczywistą zrealizowaną, pogłębia dodatkowe bariery dla przewoźników. Konsekwencją zmian masy pociągu będzie częstsza konieczność rezygnacji z zamówionej trasy (opłata rezerwacyjna) oraz zamówienie nowej trasy w Indywidualnym Rozkładzie Jazdy. A to generuje dodatkowe, wyższe opłaty za dostęp do infrastruktury. Dotychczasowa praktyka włączania do całkowitej masy brutto pociągu również masy lokomotywy w wysokości 100 ton kłóci się z proponowanymi, co 10 ton masami cennikowymi. Przewoźnicy zaznaczają, że rzeczywista masa lokomotywy zależy od typu i należałoby się zastanowić nad przyjmowaniem do rozliczeń masy brutto lokomotywy konkretnego typu.

Ponadto zwracają uwagę, że ze względu na specyfikę rynku przewozów rzeczy, większość aktualnie realizowanych przewozów ładunków odbywa się w ramach Indywidualnego Rozkładu Jazdy. Naliczanie 7 proc. marży zysku do tego typu tras pogarsza sytuację przewoźników i jest w ich ocenie niezasadne i krzywdzące. To także dyskryminujące traktowanie przewoźników towarowych, którzy muszą elastycznie dostosować swoją działalność przewozową do wymogów rynku i którym, w odróżnieniu od przewoźników osób, trudniej jest zaplanować trasy z dużym wyprzedzeniem (w rocznym rozkładzie jazdy).

Przewoźnicy osobowi kwestionują również proponowaną przez PLK zmianę stawki za korzystanie ze stacji pasażerskich, która jest dla nich krzywdząca i może prowadzić do rezygnacji z zatrzymań pociągów na przystankach, na których niewiele osób wsiada lub wysiada, a więc do utrudnień dla pasażerów.

W celu lepszego wykorzystania zdolności przepustowej linii kolejowych sugerują zróżnicowanie stawki jednostkowej opłaty za minimalny dostęp do infrastruktury w zależności od pory dnia, tak, aby przewoźnikom rzeczy bardziej opłacało się uruchamiać pociągi w porze nocnej pozostawiając porę dzienną dla ruchu pasażerskiego.

Prezes UTK zachęca wszystkich zainteresowanych do nadsyłania na skrzynkę podawczą stawki@utk.gov.pl wszelkich uwag dotyczących przedstawionych przez PLK zmian metodyki kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp oraz uwag do przedstawionego cennika na rozkład jazdy pociągów 2013/2014 do 29 marca 2013 r.