Długie pociągi przyszłością przewozów towarowych

Długie pociągi przyszłością przewozów towarowych

21 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kolej towarowa musi poprawić swoją efektywność, aby skutecznie konkurować z transportem samochodowym. Jednym z rozwiązań są pociągi o długości 1500 m. Temu, jakie bariery stoją przed tą koncepcją, poświęcona będzie specjalna konferencja na Targach „Infrastruktura” 2013.

Długie pociągi przyszłością przewozów towarowych
Fot. Rafał Wilgusiak

W Polsce obowiązującym standardem są pociągi o długości 600 m, Unia Europejska z kolei postuluje o zmianę do 750 m. Opinie specjalistów wskazują jednak na celowość wprowadzenia składów nawet o długości 1500 m, wzorem takich państw, jak USA czy Rosja.

Dopuszczalna długość pociągu towarowego wynika z warunków technicznych linii, jaką będzie realizowany przejazd i nie powinna być większa od najkrótszego toru. W związku z tym, aby możliwe było eksploatowanie pociągów o długości 1,5 km na najważniejszych magistralach kolejowych w Polsce, należy dostosować infrastrukturę do mijania tak długich składów.

Z opinii ekspertów wynika, iż można to osiągnąć stosunkowo tanio budując długie mijanki na szlaku, czyli tory główne dodatkowe bądź bocznice. Takie rozwiązanie pozwoliłoby uniknąć kosztownych modernizacji istniejących już stacji. Dodatkowo konieczne byłoby dostosowanie przepisów prawnych tak, aby dotrzymane zostały najwyższe standardy bezpieczeństwa. Musiałaby także zostać przeprowadzona reorganizacja ruchu, by przemieszczanie się pociągów na wszystkich trasach pozostało niezakłócone.

Realizacja tej koncepcji wiąże się jednak z wieloma wyzwaniami. O sposobach jak sobie z nimi radzić będzie można dowiedzieć się na konferencji branżowej pt. „Pociągi 1500 m czyli jak skutecznie konkurować z transportem drogowym. Uwarunkowania infrastrukturalne, techniczne i ekonomiczne eksploatacji długich składów". Debata, organizowana przez Instytut Kolejnictwa i Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych odbędzie się 24 października podczas Targów „Infrastruktura” 2013 w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie.

Program konferencji

Patronat medialny nad wydarzeniem objął Kurier Kolejowy. Wstęp dla słuchaczy jest bezpłatny, wymagana jest jednak wcześniejsza rejestracja na targi. Więcej informacji na www.infrastruktura.info.