Komunikacja miejska przestała być popularna? To fałsz! Liczba przejazdów w 2013 roku utrzymała się na wysokim – porównywalnym do 2012 roku – poziomie. W 2013 roku spadała liczba sprzedanych biletów. Prawda, ale… Wzrosło zainteresowanie biletami długookresowymi, a do kasy miasta wpłynęło ponad 47 mln zł netto więcej.
Szacunkowa liczba przejazdów komunikacją miejską w okresie grudzień 2012 roku – listopad 2013 roku przekroczyła miliard (ok. 1,056 mld). Na przestrzeni 12 miesięcy poprzedzających ten okres, liczbę przejazdów oszacowano także na bardzo zbliżonym poziomie (ok. 1,061 mld). Oznacza to, że popularność komunikacji miejskiej w 2013 roku utrzymała się na równie wysokim poziomie, a niewielkie różnice mieszczą się w granicach błędu statystycznego.
Popularność biletów 90-dniowych
Liczna grupa pasażerów skorzystała z możliwości zakupu biletów długookresowych w grudniu 2012 roku, czyli przed wprowadzeniem w życie nowej taryfy biletowej. Sprzedaż biletów 90-dniowych wzrosła o ponad 400 proc. W grudniu 2011 roku pasażerowie kupili łącznie 81 979 biletów 90-dniowych (normalne i ulgowe, ważne w 1. strefie biletowej oraz w 1. i 2. strefie biletowej), a w grudniu 2012 roku 326 789. Oznacza to, że przez kolejne pół roku około 150-200 tys. osób nie kupowało już biletów na komunikację miejską.
Szczegółowa analiza liczby sprzedanych biletów 90-dniowych w dwóch okresach 12-miesięcznych, zaczynając od grudnia 2011 roku i kończąc na listopadzie 2013 roku potwierdza wzrost zainteresowania biletami długookresowymi. Od grudnia 2011 roku do listopada 2012 roku sprzedano 1 231 169 biletów 90-dniowych, natomiast w okresie grudzień 2012 roku – listopad 2013 roku – 1 355 801. Jest to trend zgodny z polityką transportową m.st. Warszawy i jednocześnie potwierdzający zmianę zwyczajów podróżowania osób korzystających ze stołecznej komunikacji miejskiej. Ale również mieszkańców stolicy w ogóle, którzy po prostu chcą zostawić swoje samochody na rzecz transportu zbiorowego. Komunikacja publiczna staje się dla nich coraz bardziej atrakcyjna a także, jeśli brać pod uwagę stale rosnące ceny paliw, tania.
Niespodziewane perturbacje
Rok 2013 obfitował w szereg wydarzeń, które nie pozostały bez wpływu na poziom sprzedaży biletów.
W lipcu 2013 roku oferta Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD przestała obowiązywać na linii wołomińskiej. Linia ta charakteryzowała się największym procentowym wykorzystaniem biletów ZTM.
Na czas wakacji część pasażerów zrezygnowała również z korzystania z komunikacji miejskiej m.in. z powodu remontu mostu średnicowego skutkującego poważnymi ograniczeniami w regionalnym ruchu kolejowym. Dodatkowo – w związku z budową łącznika pomiędzy I i II linią metra – zostały wyłączone z ruchu dwie popularne stacje – Centrum i Świętokrzyska. Z poważnymi utrudnieniami musieli się także zmierzyć pasażerowie korzystający z pociągów kursujących na linii pruszkowskiej. Liczne zmiany były spowodowane budową przystanku kolejowego Warszawa Ursus-Niedźwiadek. Skutkiem prac remontowych i modernizacyjnych był spadek pracy przewozowej z 241 897 864 wozokilometrów w 2012 roku do 236 257 063 wozokilometrów w 2013 roku.
Jednocześnie coraz większą popularnością zaczęły się cieszyć systemy Veturilo i Bemowo Bike, czyli miejskie wypożyczalnie rowerów.