PKM podsumowała budowę w pierwszej połowie 2014 r.

PKM podsumowała budowę w pierwszej połowie 2014 r.

19 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pomorska Kolej Metropolitalna opublikowała drugi numer „Raportu PKM”, podsumowujący budowę w pierwszej połowie 2014 r. Wydawnictwo opisuje najważniejsze wydarzenia na terenie największej inwestycji infrastrukturalnej samorządu województwa pomorskiego.

PKM podsumowała budowę w pierwszej połowie 2014 r.
Fot. PKM

Raport PKM opisuje najważniejsze wydarzenia pierwszej połowy 2014 r. W styczniu zakończyły się prace przy budowie konstrukcji przejścia pod torami PT 8, rozpoczął się także demontaż rusztowań pod pierwszym przęsłem estakady WK 4 na gdańskiej Strzyży. Z końcem stycznia zakończono prace przy wiadukcie kolejowym WK 6 nad ul. Polanki, bliźniaczo podobnym do wiaduktu nad pobliską ul. Wita Stwosza.

W lutym zakończono montaż wiaduktu kolejowego WK 20 w ciągu ul. Wołkowyskiej, a na przystanku PKM Gdańsk-Rębiechowo  stanęła kładka dla pieszych, która w przyszłości połączy dwa perony. 10 luty 2014 to ważny dzień dla budowy linii. Tego dnia  po raz pierwszy na plac budowy wjechał pociąg z transportem szyn. Pod koniec miesiąca PKM nawiązała współpracę z Instytutem Kolejnictwa w Warszawie.

Jak czytamy w „Raporcie PKM” na początku marca 2014 r. w sąsiedztwie pętli tramwajowej na Strzyży wyrosły fundamenty przystanku PKM Strzyża.  Ukończony został także 17. obiekt inżynieryjny. Pod koniec miesiąca w pomiędzy lotniskiem i Rębiechowem usypano tłuczeń. Na miejscu zgromadzony został też zapas szyn i podkładów kolejowych niezbędnych do budowy torowiska na tym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W kwietniu zakończone prace konstrukcyjne przy nowym Mostku Weisera. Do gotowych już konstrukcyjnie obiektów na trasie PKM dołączyły stykające się ze sobą wiadukty kolejowe WK 4 i WK 5 położone na granicy Strzyży i Oliwy. Pod koniec miesiąca na przystanku PKM Gdańsk-Rębiechowo zamontowano elementy konstrukcji wiaty przystankowej. Był to pierwszy przystanek, który ukazał charakterystyczny dla całej linii czerwony kolor. W kwietniu 2014 r. poznaliśmy ostateczne nazwy przystanków. W tym miesiącu wyemitowana została pierwsza
transza obligacji  w wysokości 40,5 mln zł.

W maju Pomorska Kolei Metropolitalna została uznana za najciekawszy projekt 10-lecia Polski w UE w województwie pomorskim. W połowie miesiąca na gdańskiej Matarni rozpoczęło bezstykowe spawanie szyn termitem. Strzałem w dziesiątkę okazała organizacja Dnia Otwartego na budowie linie. W ciągu 6 godzin przez imprezę przewinęło się kilka tysięcy zwiedzjących.

Na początku czerwca na obu peronach przystanku PKM Gdańsk-Rębiechowo zamontowano konstrukcje szybów windowych. Był to pierwszy przystanek PKM, na którym postawiono te konstrukcje.

Czerwiec był rekordowym miesiącem pod względem zakończenia budowy obiektów inżynieryjnych. Pod koniec miesiąca odbyło się ostatnie betonowanie 940-metrowej estakady Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, powstającej wzdłuż gdańskiego lotniska. W czerwcu PKM  podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy o dofinansowanie projektu, rozszerzający zakres rzeczowy projektu o zadanie budowy trzech przystanków przy linii kolejowej nr 201 − Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion.

Budowa PKM to nie tylko najbardziej widowiskowe dla mieszkańców wiadukty i nasypy, ale także mniej efektowne − ale niemniej ważne − roboty związane z przebudową istniejących sieci infrastruktury podziemnej, kolidujących z nową linią kolejową. Bez wcześniejszego wykonania tych żmudnych prac, nie byłoby możliwe wybudowanie całej nadziemnej infrastruktury PKM.