Regulacje UTK: PLK nadużywają sygnałów zastępczych na linii nr 9

UTK: PLK nadużywają sygnałów zastępczych na linii nr 9

19 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził działania nadzorcze zarządcy infrastruktury w zakresie przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania na linii kolejowej nr 9 Warszawa Wschodnia Osobowa – Gdańsk Główny. W wyniku kontroli stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej na szlaku kolejowym Mleczewo – Malbork.

UTK: PLK nadużywają sygnałów zastępczych na linii nr 9
Fot. Dominik Skudlarski

Na kontrolowanym szlaku, w trakcie prowadzenia prac modernizacyjnych, w dniu 25 kwietnia 2014 r. doszło do uszkodzenia kabla teletechnicznego TKD między stacją Mleczewo a stacją Malbork, co spowodowało niewłaściwe działanie urządzeń blokady liniowej. Usterka wymuszała konieczność wyprawiania pociągów ze stacji Mleczewo w kierunku stacji Malbork na tzw. sygnały zastępcze i prowadzenie ruchu po niezorganizowanych drogach przebiegu.

Pomimo, że zarządca infrastruktury wiedział o nieprawidłowościach mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, spółka PKP PLK nie podjęła szybkich i skutecznych działań mających na celu ich usunięcie.

Prezes UTK w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu oraz zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom kolei i pasażerom, nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usuniecie nieprawidłowości powodujących konieczność prowadzenia ruchu w oparciu o sygnały zastępcze.