Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rozpoczęło nabór na stanowisko dyrektora departamentu odpowiadającego za wykonywanie zadań w zakresie sektora transportu kolejowego. Wcześniej funkcję tę pełnił Przemysław Hofman.
Kandydaci na stanowisko dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego MIR powinni mieć m.in. doświadczenie zawodowe w zarządzaniu projektami kolejowymi i co najmniej trzyletni staż pracy, w tym co najmniej rok na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych. Ponadto, powinien znać przepisy prawa wspólnotowego i krajowego w obszarze kolejnictwa, prawo zamówień publicznych, ustawy o finansach publicznych, ustawy o służbie cywilnej z zakresu praw i obowiązków członków korpusu służby cywilnej.
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
- realizacja działań w zakresie poprawy stanu infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego, w tym infrastrukturalnych inwestycji kolejowych oraz w zakresie dostosowania kolei do wymaganych standardów krajowych i UE, a także związanych z monitorowaniem inwestycji infrastrukturalnych,
- nadzór, w zakresie nadzoru właścicielskiego nad spółkami Grupy PKP oraz korporacyjnego i administracyjnego nad spółkami PKP S.A. i PKP PLK,
- prowadzenie spraw związanych z techniką kolejową i bezpieczeństwem na kolei oraz przewozami pasażerskimi, w tym w zakresie nakładania kar pieniężnych na operatorów lub przewoźników.
Departament nadzoruje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa i Transportowy Dozór Techniczny w Warszawie - w zakresie dotyczącym kolejnictwa.
Warto też przypomnieć, że od połowy 2014 roku w strukturach ministerstwa funkcjonuje jeszcze jedna jednostka organizacyjna zajmująca się kolejnictwem. Jest to Departament Rozwoju Kolei (DRK), wydzielono Departamentu Transportu Kolejowego celem wzmocnienie bieżącej działalności operacyjnej, jak i długofalowej działalności strategicznej.
Departament Rozwoju Kolei odpowiada za kwestie strategiczne, w tym za opracowanie i aktualizację Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku, opracowanie założeń i kierunków realizacji polityki inwestycyjnej dotyczącej rozwoju infrastruktury kolejowej zawartej m.in. w Krajowym Programie Kolejowym, a także formułuje kierunku rozwoju poszczególnych segmentów rynku przewozów pasażerskich i towarowych, przygotowuje analizy i rekomendacje.
Jak dowiedział się nieoficjalnie "Kurier Kolejowy" i w tym departamencie również szykują się zmiany. Niewykluczone, że obie jednostki znów zostaną zespolone w jeden departament zgodnie z zapowiedziami minister Marii Wasiak o scalaniu struktury organizacyjnej resortu.