PLK chce zwiększyć przepustowość Warszawskiego Węzła Kolejowego

PLK chce zwiększyć przepustowość Warszawskiego Węzła Kolejowego

03 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prace remontowe na odcinkach linii Warszawa - granica LCS Łowicz oraz Warszawa Rembertów - Mińsk Mazowiecki mają, w ocenie PKP PLK, poprawić przepustowość Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK).

PLK chce zwiększyć przepustowość Warszawskiego Węzła Kolejowego
Fot. Dominik Skudlarski

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg nieograniczony na opracowanie programów funkcjonalno-użytkowych wraz z aktualizacją dokumentacji przedprojektowej dla projektów: poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa -Kutno, etap I: prace na linii kolejowej nr 3 na odcinku Warszawa – granica LCS Łowicz oraz poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa Rembertów - Mińsk Mazowiecki, etap I: prace punktowe na posterunkach ruchu. Planowany termin otwarcia ofert to 17 kwietnia 2015 r.

Po opracowaniu programów funkcjonalno-użytkowych następnym krokiem będzie przeprowadzenie zamówienia publicznego na wykonawcę robót budowlanych w systemie „projektuj i buduj”. Rozpoczęcie prac PLK planuje w 2017 r.

Wykonawca wybrany w przetargu przygotuje szczegółową dokumentację potrzebną do przebudowy torów na pięciu stacjach – w Ożarowie Mazowieckim, Sulejówku Miłosnej, Mińsku Mazowieckim, Dębem Wielkiem i w Rembertowie. W ramach projektu zaplanowano również nowy przystanek – Warszawa Stalowa. Planowane roboty pozwolą mają zwiększyć przepustowość linii kolejowych, przy maksymalnym ograniczeniu utrudnień w ruchu kolejowym. Przewoźnicy obsługujący połączenia podmiejskie do stolicy będą mogli zwiększyć częstotliwość pociągów do i z Warszawy.

Dodatkowe tory to większa przepustowość stacji. PKP PLK planuje przebudowę pięciu stacji, kóra będzie polegała m.in. na wymianie rozjazdów, co ma zapewnić wyższą prędkość pociągów. Roboty obejmą modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym oraz budowę dodatkowych torów. Pozwoli to uruchamiać częstsze połączenia ze stacji Sulejówek Miłosna i Ożarów Mazowiecki. Budowa nowej stacji – Dębe Wielkie – pozwoli na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem kolejowym. Szybsze pociągi dalekobieżne będą mogły w tym miejscu wyprzedzać wolniejsze pociągi podmiejskie.

Nowy przystanek – Warszawa Stalowa powstanie w pobliżu wiaduktu kolejowego nad ul. Radzymińską, na torach biegnących z Rembertowa do stacji Warszawa Gdańska. Priorytetem będzie zapewnienie pasażerom jak najwygodniejszej drogi dojścia do przystanków komunikacji miejskiej i do planowanej stacji metra.