Koniec międzynarodowych połączeń w Estonii

Koniec międzynarodowych połączeń w Estonii

07 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Estonia definitywnie likwiduje wszystkie międzynarodowe pociągi pasażerskie. W innych krajach bałtyckich także można zauważyć podobną tendencję.

Fot. Przemysław B. Jezierski

W Estonii w połowie maja GoRail, prywatna spółka odpowiadająca za segment międzynarodowych przewozów pasażerskich, odwołała dwa ostatnie połączenia z Tallinna do Moskwy i Sankt Petersburga. Tym samym operator zaprzestaje działalności w Estonii. Powodem zawieszenia ruchu między Estonią a Rosją są napięcia polityczne, niski kurs rubla i drastyczny spadek zainteresowania połączeniami wśród turystów i biznesmenów z Rosji.

Z rozkładu jazdy zniknął dzienny pociąg nr 811/812 relacji Tallinn – Sankt Petersburg i nocny „Tallinna Express” Tallinn – Moskwa. Ostatnim dniem kursowania pociągu do Sankt Petersburga był 11 maja. Tydzień później, 18 maja, po raz ostatni w trasę wyruszył „Tallinna Express” do Moskwy.

Po likwidacji pociągów do Rosji i wcześniejszym zawieszeniu w lutym br. połączenia Tallinna z Rygą Estonia pozostanie bez jakichkolwiek połączeń międzynarodowych.

Złe wieści z krajów bałtyckich
Pierwsze cięcia w rozkładach jazdy pociągów międzynarodowych miały miejsce już na początku roku. Do połowy lutego funkcjonowało wygodne dzienne połączenie Tallinna z Rygą. Estoński pociąg dojeżdżał do stacji granicznej Valga, gdzie była możliwość dogodnej przesiadki drzwi w drzwi” ze składu estońskiego na skład łotewski i dalszej podróży do stolicy Łotwy. W związku z pracami budowlanymi na magistrali Rail Baltica połączenie zostało zerwane i zastąpione częściowo przez zastępczą komunikację autobusową. Mniej więcej w tym samym czasie ograniczono kursowanie pociągów z Tallinna do Sankt Petersburga. Zlikwidowano jedną z dwóch par pociągów i ograniczono terminy kursowania drugiego połączenia do dwóch dni w tygodniu.

Likwidacja ostatnich pociągów międzynarodowych w Estonii to nie koniec złych wieści, jakie płyną z krajów bałtyckich. Pod koniec maja wraz ze zmianą rozkładu jazdy 2015/2016 koleje Litewskie LG odwołały międzynarodowy pociąg Vilnius – Sankt Petersburg kursujący przez terytorium Łotwy. Likwidacja pociągu oznacza zaprzestanie prowadzenia ruchu pasażerskiego między Litwą i Łotwą.

Litwa też tnie
Stopniowa i konsekwentna likwidacja kolejnych połączeń międzynarodowych w krajach bałtyckich trwa od końca lat 90. ubiegłego wieku. Przyjęcie Litwy, Łotwy i Estonii do struktur UE, a następnie do strefy Schengen nie odwróciło tej tendencji.

W połowie 1999 r. zlikwidowano popularne połączenie Warszawy z Litwą, Łotwą i Estonią. Pociąg „Balti” relacji Warszawa – Szostaków był na litewskiej stacji granicznej skomunikowany z pociągiem „Balti-Express” do Tallinna przez Wilno i Rygę. Po likwidacji „Balti-Express” nadal utrzymywano skomunikowanie w Szostakowie, ale już tylko z Wilna. W 2001 r. uruchomiono nocny bezpośredni pociąg z Warszawy do Wilna zestawiony z wagonów sypialnych i kuszetek z systemem automatycznej zmiany rozstawu kół SUW2000. Pociąg kursował do połowy 2005 r., następnie został zastąpiony przez autobus Intercity, który kursował do 2011 r. Wcześniej, w roku 2002 r., zlikwidowano ostatni bezpośredni pociąg łączący Wilno z Rygą.

W grudniu 2014 r. w związku z pracami przy budowie linii Rail Baltica zaprzestano bezpośredniej komunikacji między Polską a Litwą, skracając relację pociągu TLK „Hańcza” do Suwałk.

Kierunek tylko na wschód
Aktualnie międzynarodowe połączenia pasażerskie utrzymywane są z Litwy i z Łotwy do Białorusi i Rosji. Koleje Litewskie LG uruchamiają cztery pary dziennych pociągów relacji Wilno – Mińsk Białoruski. Pozostałe połączenia to pociągi transgraniczne kolei Rosyjskich RŻD z Rosji przez Wilno do Obwodu Kaliningradzkiego.

Łotewskie koleje LDZ utrzymują nocne połączenia: Ryga – Moskwa i Ryga – Sankt Petersburg. Pociągi kursują codziennie przez cały rok i są obsługiwane wagonami Kolei Łotewskich. Ponadto co drugi dzień kursuje nocny pociąg relacji Ryga – Mińsk, uruchamiany przez Koleje Białoruskie BC.