Rybnik chce być metropolią

Rybnik chce być metropolią

21 grudnia 2015 | Autor: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

18 grudnia odbyła się konferencja transportowa w ramach cyklu „Metropolia szansą dla Subregionu Zachodniego”, która otrzymała Honorowy Patronat prezydenta Rybnika. W wydarzeniu wzięli udział m.in. marszałek województwa śląskiego Henryk Mercik oraz radny Janusz Wita. Organizatorami przedsięwzięcia było Rybnickie Koło Ruchu Autonomii Śląska (RAŚ), Zabytkowa Kopalnia Ignacy oraz inicjatywa Dworzec na Paruszowcu.

Rybnik chce być metropolią
Fot. RAŚ

– Z pomocą cyklu konferencji i wydarzeń z nim powiązanych chcemy zainicjować zmianę niekorzystnej dla Rybnickiego Okręgu Węglowego ustawy metropolitalnej z dnia 9 października, z której na ten moment region nie może skorzystać. Chodzi o zapis, w którym mowa o tym, że związek metropolitalny musi w swoim obszarze zawierać miasto wojewódzkie – przypomniał Bartłomiej Bobula, inicjator i organizator imprezy.

Kierownik Zabytkowej Kopalni Ignacy Ewa Mackiewicz zauważyła, że z perspektywy Rybnika kopalnia Ignacy znajduje się na peryferiach miasta, jednak z punktu widzenia aglomeracji rybnickiej znajduje się w jej centrum. – Sprawna komunikacja zbiorowa poprawiłaby dojazd do zabytkowego obiektu, przez co zwiększyłaby jego atrakcyjność – stwierdziła.

Podczas spotkania Anna Mercik przedstawiła prezentację dotyczącą zasad działania i struktur KZK GOP oraz wymierne korzyści ze stworzenia metropolii w wymiarze finansowym, jak i zarządzania transportem. Z kolei Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika mówił o planach i korzyściach z budowy trasy Racibórz-Pszczyna i o korzyściach dla regionu, jakie wynikałyby z finalizacji inwestycji.

Radosław Mrózek, wiceprezes stowarzyszenia Kolej Na Śląsk pokazał konkretne wyliczenia i dane przemawiające za inwestowaniem w komunikację szynową, która przy dobrej ofercie przewoźników pozwoli na odkorkowanie ważnych arterii komunikacyjnych. Wspomniał również o technologii planowania komunikacji spine-and-fishbone, która, jak się później okazało wykazywała wiele podobieństw z podejściem cyklistów. Natomiast Jan Fiałkowski, rybnicki oficer rowerowy przedstawił korzyści z większego inwestowania w tą formę transportu. Odniósł się również do kolei, zauważając, że budowa dróg rowerowych i centrów park-and-bike zwiększa czterokrotnie dostępność do przystanków autobusowych i dworców kolejowych. Poza tym, rower zajmuje mało przestrzeni miejskiej. Z referatów obydwu prelegentów wynika, że właśnie między koleją a rowerzystami jest największa przestrzeń do zagospodarowania oraz możliwość optymalizacji kosztów budowy parkingów miejskich poprzez rozwijanie kolei i dróg rowerowych.

Spotkanie poprowadził i moderował Bartłomiej Bobula, członek RAŚ i współzałożyciel inicjatywy Dworzec na Paruszowcu. Zaapelował on do samorządowców i parlamentarzystów z aglomeracji rybnickiej o podjęcie większych starań celem utworzenia obszaru metropolitalnego, przypominając, ze wiąże się to z 5% udziałem w podatku PIT.