18 grudnia odbyła się konferencja transportowa w ramach cyklu „Metropolia szansą dla Subregionu Zachodniego”, która otrzymała Honorowy Patronat prezydenta Rybnika. W wydarzeniu wzięli udział m.in. marszałek województwa śląskiego Henryk Mercik oraz radny Janusz Wita. Organizatorami przedsięwzięcia było Rybnickie Koło Ruchu Autonomii Śląska (RAŚ), Zabytkowa Kopalnia Ignacy oraz inicjatywa Dworzec na Paruszowcu.
– Z pomocą cyklu konferencji i wydarzeń z nim powiązanych chcemy zainicjować zmianę niekorzystnej dla Rybnickiego Okręgu Węglowego ustawy metropolitalnej z dnia 9 października, z której na ten moment region nie może skorzystać. Chodzi o zapis, w którym mowa o tym, że związek metropolitalny musi w swoim obszarze zawierać miasto wojewódzkie – przypomniał Bartłomiej Bobula, inicjator i organizator imprezy.
Kierownik Zabytkowej Kopalni Ignacy Ewa Mackiewicz zauważyła, że z perspektywy Rybnika kopalnia Ignacy znajduje się na peryferiach miasta, jednak z punktu widzenia aglomeracji rybnickiej znajduje się w jej centrum. – Sprawna komunikacja zbiorowa poprawiłaby dojazd do zabytkowego obiektu, przez co zwiększyłaby jego atrakcyjność – stwierdziła.
Podczas spotkania Anna Mercik przedstawiła prezentację dotyczącą zasad działania i struktur KZK GOP oraz wymierne korzyści ze stworzenia metropolii w wymiarze finansowym, jak i zarządzania transportem. Z kolei Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika mówił o planach i korzyściach z budowy trasy Racibórz-Pszczyna i o korzyściach dla regionu, jakie wynikałyby z finalizacji inwestycji.
Radosław Mrózek, wiceprezes stowarzyszenia Kolej Na Śląsk pokazał konkretne wyliczenia i dane przemawiające za inwestowaniem w komunikację szynową, która przy dobrej ofercie przewoźników pozwoli na odkorkowanie ważnych arterii komunikacyjnych. Wspomniał również o technologii planowania komunikacji spine-and-fishbone, która, jak się później okazało wykazywała wiele podobieństw z podejściem cyklistów. Natomiast Jan Fiałkowski, rybnicki oficer rowerowy przedstawił korzyści z większego inwestowania w tą formę transportu. Odniósł się również do kolei, zauważając, że budowa dróg rowerowych i centrów park-and-bike zwiększa czterokrotnie dostępność do przystanków autobusowych i dworców kolejowych. Poza tym, rower zajmuje mało przestrzeni miejskiej. Z referatów obydwu prelegentów wynika, że właśnie między koleją a rowerzystami jest największa przestrzeń do zagospodarowania oraz możliwość optymalizacji kosztów budowy parkingów miejskich poprzez rozwijanie kolei i dróg rowerowych.
Spotkanie poprowadził i moderował Bartłomiej Bobula, członek RAŚ i współzałożyciel inicjatywy Dworzec na Paruszowcu. Zaapelował on do samorządowców i parlamentarzystów z aglomeracji rybnickiej o podjęcie większych starań celem utworzenia obszaru metropolitalnego, przypominając, ze wiąże się to z 5% udziałem w podatku PIT.