Rozpoczyna się ostatni etap modernizacji linii E59 na trasie Poznań-Wrocław. 23 czerwca 2017 r. w Poznaniu podpisano umowę, w ramach której wykonane zostaną, warte 355 mln zł netto, prace na odcinku granica województwa dolnośląskiego (Rawicz) – Leszno. Dzięki nowym torom, peronom, przejazdom kolejowo-drogowym i wiaduktom zwiększy się dopuszczalna prędkość jazdy, a zarazem bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Początek robót budowlanych zaplanowano na październik 2017 r., a ich zakończenie na 2020 rok. Dzięki modernizacji linii między Lesznem a granicą woj. dolnośląskiego pociągi będą mogły przyspieszyć do 160 km/h, skracając czas podróży najszybszymi składami między Czempiniem a Rawiczem o około 20 minut.
- Inwestycje kolejowe w Poznaniu otwierają Wielkopolskę na północ, południe i wschód kraju. Pasażerowie będą mogli wygodniej dojechać do Szczecina, Wrocławia i Warszawy. Dzisiejsza umowa to kolejny przykład sprawnej realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Już niedługo z Poznania do Wrocławia pojedziemy na całej długości odcinka z prędkością 160 km/h. Skróci się czas przejazdu i pociąg będzie bezkonkurencyjnym środkiem transportu – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel.
PKP Polskie Linie Kolejowe wymienią tory i sieć trakcyjną. Spółka zmodernizuje 11 przejazdów kolejowo–drogowych. Kierowcy i podróżni zyskają nowe urządzenia zabezpieczające, rogatki, sygnalizację świetlną, dźwiękową, a także monitoring. Sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych zapewnią dodatkowo nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie.
W ramach modernizacji 35 kilometrowego odcinka linii E59 od Rawicza do Leszna odnowione zostaną 2 stacje (Rawicz, Bojanowo) i 2 przystanki (Kaczkowo, Rydzyna). Pasażerowie zyskają dużo wygodniejsze perony, nowy system informacji pasażerskiej, lepsze oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Wymienione zostaną wiaty i ławki. Obiekty będą także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Poziom bezpieczeństwa ruchu na linii E59 zwiększy się m.in. dzięki wybudowaniu 3 nowych wiaduktów (2 kolejowych w Rawiczu na ul. Piłsudskiego i Świętojańskiej oraz 1 drogowego na drodze Bojanowo - Pakówka). Powstaną też 3 nowe przejścia pod torami: na stacjach Rawicz i Bojanowo oraz w ciągu ul. Okrężnej w Lesznie.
- Umowa dotycząca odcinka Rawicz – Leszno, o wartości 355 mln zł netto, to drugi kontrakt PLK na trasie z Rawicza do Czempinia. Inwestycja zapewni krótszy czas przejazdu z Wrocławia do Poznania, wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz większy komfort na stacjach. W 2017 r. Polskie Linie Kolejowe podpisały już umowy na 10 miliardów złotych. Zdecydowanie przyśpieszyliśmy proces inwestycyjny – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wykonawcą robót będzie konsorcjum w składzie: Astaldi S.p.A i Costruzioni Linee Ferroviarie S.p.A..