Umowa PKP CARGO S.A. z Wagonami Świdnica Sp. z o.o. i Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. do końca roku.

Umowa PKP CARGO S.A. z Wagonami Świdnica Sp. z o.o. i Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. do końca roku.

06 czerwca 2019 | Źródło: PKP Cargo
PODZIEL SIĘ

Do końca 2019 roku planowane jest podpisanie umowy między PKP CARGO S.A., Wagonami Świdnica Sp. z o.o. i Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. w sprawie wspólnego przedsięwzięcia inwestycyjnego w zakresie uruchomienia działalności polegającej na produkcji i naprawach wagonów do przewozów towarowych na potrzeby PKP CARGO.

Umowa PKP CARGO S.A. z Wagonami Świdnica Sp. z o.o. i Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. do końca roku.
Fot. PKP Cargo

Stanowi o tym nowa wersja listu intencyjnego, który został podpisany 5 czerwca przez PKP CARGO i Wagony Świdnica, spółkę z amerykańskiej grupy The Greenbrier Companies, podczas międzynarodowych targów logistycznych w Monachium – w najbliższym czasie list podpisze ARP. Dokument jest modyfikacją listu, który został podpisany w kwietniu tego roku przez PKP CARGO i ARP, ale z powodu trwających negocjacji z Greenbrierem, trzeba było zaktualizować terminy dotyczące prac przygotowawczych do ewentualnej realizacji wspólnego przedsięwzięcia.

Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A., podkreśla, że podpisanie listu przez przedstawicieli Wagonów Świdnica to bardzo ważny moment, gdyż do inicjatywy przyłącza się partner branżowy. – Wagony Świdnica są częścią międzynarodowej Grupy Greenbrier, znanego producenta taboru kolejowego. Tym samym nowa fabryka uzyska dostęp do nowoczesnego know-how – wyjaśnia Warsewicz.

Prezes dodaje, że PKP CARGO będzie pierwszym klientem fabryki. – Mamy duże zapotrzebowanie na nowoczesny tabor, gdyż jako największy przewoźnik w Polsce musimy dbać o podnoszenie jakości naszych usług transportowych i logistycznych, a tego nie da się osiągnąć bez odpowiedniego zaplecza w postaci lokomotyw i wagonów mówi Warsewicz. I zwraca uwagę, że decyzja o podjęciu współpracy przez PKP CARGO, Greenbriera i ARP zapadła po dokładnej analizie rynku, z której wynika, że popyt na wagony jest duży i rosnący w całej Europie. Dlatego ta inwestycja ma dobre perspektywy biznesowe.

Zarząd Greenbriera jest przekonany, że przez to wspólne przedsięwzięcie, Wagony Świdnica i Greenbrier mogą także znacząco przyczynić się odbudowy i poprawy floty wagonów towarowych PKP CARGO.

Wstępne plany zakładają, że fabryka mogłaby być uruchomiona w nieczynnym zakładzie w Gniewczynie na Podkarpaciu, gdzie kilka lat temu ustała produkcja taboru kolejowego. Pod uwagę mogą być brane również inne lokalizacje, które pozwolą na dość szybkie uruchomienie linii montażowych – już w 2020 roku.

Wagony Świdnica są czołowym producentem wagonów towarowych w Europie. Greenbrier rozpoczął swoje inwestycje w Europie w roku 1998 poprzez zakup udziałów fabryki wagonów w Świdnicy w województwie dolnośląskim i od tamtego czasu zatrudnienie w zakładzie wzrosło do ponad 1500 osób. W tym okresie Greenbrier zainwestował także w zakłady produkcji wagonów zlokalizowane w Rumunii i Turcji. Obecnie Wagony Świdnica są znaczącym zakładem w międzynarodowej grupie Greenbrier, która zatrudnia łącznie ponad 16 000 pracowników i produkuje wysokiej jakości wagony.