W 2014 roku Koleje Azerkie (ADY) podpisały umowę z Alstom Transport SA, na mocy której francuski producent zobowiązał się dostarczyć 50 lokomotyw elektrycznych (10 lokomotyw dla ruchu pasażerskiego AZ4A i 40 lokomotyw dla przewozów towarowych AZ8A) oraz zbudować 2 centra serwisowe do obsługi i naprawy lokomotyw w Bilajari (Baku) oraz w mieście Ganja. Umowa została podpisana w Baku w obecności prezydenta Francji Francois Hollande'a i prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa. Pierwotnie Koleje Azerskie zamówiły 50 lokomotyw do przewozów towarowych, ale ostatecznie kontrakt został zredukowany do 40.
Azerbejdżan dzięki swojemu położeniu geopolitycznemu odgrywa znaczącą rolę gospodarczą w regionie, jest głównym łącznikiem między Morzem Czarnym i Kaspijskim, zapewniając tranzyt między Europą a Azją. Azerbejdżan kreuje zaintersowanie Europy Srodkowej i Północnej towarami z Zatoki Perskiej i aktywnie promuje korytarz kolejowy Północ-Południe, na trasie Baku-Tbilisi-Kars.
Alstom dostarczył już wszystkie 10 elektrycznych lokomotyw pasażerskich przewidzianych w kontrakcie z Azerbejdżanem. Zostały wyprodukowasne w fabryce w Belfort we Francji. Prima AZ4A jest w stanie rozpędzić się do 160 km / h i charakteryzuje się niskim zużyciem energii. AZ4A są przeznaczone do ruchu dalekobieżnego.
Lokomotywy elektryczne z asynchronicznym napędem trakcyjnym Prima KZ8A należą do najpotężniejszych na świecie (8800 kV) - są w stanie pociągnąć do 9 tys. ton z prędkością do 120 km / h. Lokomotywy towarowe dostarczone w ramach tego kontraktu są montowane w JV EKZ, zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w Astanie (Kazachstan), który jest spółka joint venture Alstom i Transmaszholding (TMH), w której Alstom posiada 75%, ТМХ 25% udziałów. Spółka zatrudnia 700 osób. Zapewnia dostawy i serwis lokomotyw elektrycznych Prima zamówionych przez NC Kazakstan Temir Zholy JSC (Koleje Kazachskie), narodowego przewoźnika kolejowego w Kazachstanie, a także na rynki zagraniczne, takie jak Azerbejdżan. Do chwili obecnej dostarczono do Azerbejdżanu 20 lokomotyw towarowych KZ8A.
Wczoraj (22.04.2021) oddane zostało do eksploatacji centrum serwisowe w Bilajari (Baku) zbudowane i wyposażone przez Alstom. Centrum zapewnie obsługę serwisową i naprawy lokomotyw, które już jeżdżą po torach Azerbejdżanu ( 30 maszyn) oraz pozostałych 20, które będą dostarczone Kolejom Azerskim do końca 2021 roku.