ALSTAL rozbuduje halę serwisową Kolei Dolnośląskich

ALSTAL rozbuduje halę serwisową Kolei Dolnośląskich

13 stycznia 2022 | Źródło: Koleje Dolnośląskie
PODZIEL SIĘ

Koleje Dolnośląskie podpisały umowę z nowym wykonawcą rozbudowy hali serwisowej w Legnicy. Inwestycję o wartości 65 mln zł zrealizuje konsorcjom ALSTAL Grupa Budowlana oraz ALSTAL Investment.

 

ALSTAL rozbuduje halę serwisową Kolei Dolnośląskich
Hala serwisowa Kolei Dolnośląskich po rozbudowie. Źródło: Koleje Dolnośląskie:

 

Podpisana 13 stycznia umowa zakłada realizację wszystkich prac w ciągu 14 miesięcy. Pierwsze prace budowlane w bazie serwisowej w Legnicy rozpoczną się w lutym i potrwają do końca marca 2023 roku.

– Cieszę się że udało nam się doprowadzić pierwszy etap tej inwestycji, związany z wyłonieniem wykonawcy, do szczęśliwego finału – zaznacza Witold Idczak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Nowa hala pozwoli nam na dużą samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw taboru, a w konsekwencji również przyniesie oszczędności. Rozbudowa zaplecza serwisowego jest ważnym elementem realizacji strategii rozwoju Kolei Dolnośląskich w najbliższych latach. Zainwestowaliśmy w tabor, rozbudowa zaplecza jest naturalnym uzupełnieniem tych działań.

 

Po podpisaniu umowy. Jarosław Szczupak, prezes zarządu spółki ALSTAL Grupa Budowlana,
Witold Idczak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Fot. Koleje Dplnośląskie

 

Doświadczony wykonawca

Firma ALSTAL specjalizuje się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji budowlanych. To właśnie jedna z ich spółek – ALSTAL Grupa Budowlana – odpowiedzialna była za budowę centrum serwisowego Kolei Wielkopolskich, które powstaje w Wągrowcu (woj. wielkopolskie).

- Całkiem niedawno zakończyliśmy tę inwestycję, właśnie ją przekazujemy. To bardzo podobny obiekt do tego, który już niebawem zrealizujemy dla Kolei Dolnośląskich - mówi Jarosław Szczupak, prezes zarządu spółki ALSTAL Grupa Budowlana. - Mamy obszerne dossier kontraktów. Największy obiekt, jaki budowaliśmy, to Termy Maltańskie w Poznaniu. Na naszym koncie jest także Opera Leśna w Sopocie czy wiele stadionów. Mamy ogromne doświadczenie. Myślę, że obiekt dla dolnośląskiego przewoźnika zostanie zrealizowany w terminie i będzie najwyższej jakości.

Rozbudowana hala serwisowa Kolei Dolnośląskich będzie wyposażona m.in. w wiaty, drogi wewnętrzne, nadziemną i podziemną infrastrukturę techniczną, zbiorniki i dystrybutory paliwa. Dzięki rozbudowie obiektu przewoźnik będzie miał do dyspozycji cztery tory o długości 120 metrów oraz jeden tor przeznaczony na całoroczną myjnię automatyczną.

 

Wizualizacja wnętrza rozbudowanej hali serwisowej Kolei Dolnośląskich. Źródło: Koleje Dolnośląskie

 

Wsparcie samorządu województwa

Koszt modernizacji obiektu szacowany jest na 65 mln zł., a część wydatków zostanie pokryta z dofinansowania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Środki pochodzą z unijnego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Początkowa kwota 30,5 mln zł, przekazana przez UMWD, została zwiększona do 48 mln.

- Pierwotnie łączny koszt rozbudowy szacowany był na około 45 mln zł, lecz z uwagi na rosnące ceny materiałów budowlanych wydatki związane z modernizacją hali serwisowej wzrosły. Dlatego zarząd województwa dolnośląskiego zdecydował o zwiększeniu kwoty dofinansowania, co pozwoli nam na realizację inwestycji i dalszy rozwój kolei pasażerskich w regionie - podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Poprzednie dwa postępowania związane z wyborem wykonawcy hali zostały unieważnione przez Krajową Izbę Odwoławczą w odpowiedzi na odwołania poprzednich oferentów. 23 grudnia 2021 r. Koleje Dolnośląskie po raz trzeci dokonały wyboru i w styczniu doszło do podpisania umowy z wykonawcą.