Rete Ferroviaria Italiana (RFI) - 360 milionów euro na modernizację ponad 50 stacji kolejowych

Rete Ferroviaria Italiana (RFI) - 360 milionów euro na modernizację ponad 50 stacji kolejowych

30 czerwca 2023 | Źródło: Rete Ferroviaria Italiana / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ponad 360 milionów euro na przebudowę i rewitalizację ponad 50 stacji w ramach czterech nowych przetargów Rete Ferroviaria Italiana, głównej spółki infrastrukturalnego centrum włoskiej grupy FS.

 

Rete Ferroviaria Italiana (RFI) - 360 milionów euro na modernizację ponad 50 stacji kolejowych
Fot. Rete Ferroviaria Italiana

 

Działania interwencyjne, które postrzegają stacje jako węzły intermodalne i punkty genrujące rozwóju terytorium, nie tylko poprawią dostępność dla pieszych i rowerzystów, zrównoważony rozwój i efektywność energetyczną, ale także zmodernizują wiaty peronowe, zainstalują windy i przełamią bariery architektoniczne.

W szczególności ogłoszono przetarg o wartości około 295 mln euro, również finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (PNRR), na nadzwyczajne prace konserwacyjne na ponad 30 stacjach. Do tego dochodzi drugi przetarg na budowę nowego przystanku Tolentino Campus wzdłuż linii kolejowej Civitanova Marche - Albacina, o wartości ponad trzech milionów euro.

Również w czerwcu rozstrzygnięto dwa przetargi o łącznej wartości ponad 65 mln euro, także częściowo finansowane ze środków PNRR, na nadzwyczajne prace konserwacyjne, modernizacyjne i w zakresie efektywności energetycznej w budynkach pasażerskich i na terenach zewnętrznych na stacjach kolejowych w całych Włoszech. W szczególności pierwszy przetarg o wartości około 18 mln euro, składający się z dwóch oddzielnych części, został przyznany odpowiednio Francesco Comune Costruzioni i grupie składającej się z SE.GI i Maceg; drugi przetarg o wartości około 47 mln euro został przyznany grupie składającej się z Quadrio Gaetano Costruzioni i D'adiutorio Costruzioni.

Przetargi są częścią planu RFI o wartości 5,3 miliarda euro, który zakłada modernizację 460 stacji i budowę 54 węzłów przesiadkowych, stacji na liniach metra i nowych stacji w ciągu najbliższych 10 lat.

Potwierdza to zaangażowanie wiodącej spółki infrastrukturalnej Grupy FS w radykalne przekształcenie stacji, tak aby stały się one atrakcyjnymi węzłami komunikacyjnymi dla miast, nie tylko jako zintegrowane węzły mobilności, ale także jako bezpieczne, przebudowane miejsca, bogate w funkcje i usługi dla mieszkańców. Przebudowa, która koncentruje się na dostępności, łączności, efektywności energetycznej i intermodalności.