Koleje Mazowieckie z negatywną oceną Fitch Ratings

Koleje Mazowieckie z negatywną oceną Fitch Ratings

30 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Fitch Ratings umieścił ratingi Kolei Mazowieckich na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym. Jest to następstwem obniżenia ratingów województwa mazowieckiego ze względu na słabe wyniki budżetowe, trudną sytuację płynnościową oraz wysokie zadłużenie.

Koleje Mazowieckie z negatywną oceną Fitch Ratings
Fot. Maciej Sobkiewicz

Fitch umieścił na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym długoterminowy rating w walucie zagranicznej „BBB-” dla euroobligacji na kwotę 100 mln euro zapadających w 2016 r. wyemitowanych przez Koleje Mazowieckie Finance AB, spółkę należącą do KM. Rating euroobligacji jest zrównany z ratingiem KM z uwagi na gwarancję wystawioną przez KM na zabezpieczenie euroobligacji.

Efekt domina

Umieszczenie ratingów KM na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym jest następstwem obniżenia ratingów województwa mazowieckiego, które jest właścicielem przewoźnika, do „BBB” z „BBB+”, które nastąpiło18 grudnia 2013 r. Perspektywa ratingów województwa jest negatywna.

Zdaniem Fitch, KM będące spółką o strategicznym znaczeniu dla województwa oraz podlegające jego ścisłej kontroli spełniają wszystkie kryteria dotyczące jednostek zależnych sektora publicznego.

Fitch umieścił ratingi spółki na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym, gdyż umożliwi to przeprowadzenie szczegółowej analizy wpływu pogorszonej elastyczności województwa do udzielenia spółce wsparcia. Rozważając zdjęcie ratingów KM z listy obserwacyjnej Fitch zwróci uwagę na rosnące przychody KM z tytułu wyższych wpływów ze sprzedaży biletów w 2014 r., które w rezultacie mogą zmniejszyć zależność spółki od samorządu.

KM pod lupą

Fitch oceni również strategię rozwoju spółki oraz działania zarządu KM zmierzającego do zapewnienia spółce długoterminowego finansowania i do zredukowania ryzyka refinansowania obligacji wyemitowanych na kwotę 100 mln euro, które zapadają w 2016 r.

Spółka może zyskać większą elastyczność generowania przychodów dzięki podwyżce cen biletów od 2014 r. oraz zwiększającemu się, nowoczesnemu taborowi, podnoszącemu atrakcyjność usług dla nowych pasażerów. Zarząd KM oczekuje wzrostu liczby pasażerów do 63 mln w 2015r. z 59 mln w 2012 r. Może to prowadzić do zmniejszenia udziału płatności województwa w przychodach ze sprzedaży spółki, z 39 proc. w 2012 r. do około 35 proc. w 2015 r.

Fitch oczekuje, że będzie mógł zdjąć ratingi KM z listy obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym w ciągu następnych paru miesięcy, jeśli spółka będzie w stanie zapewnić długoterminowe finansowanie dla programu inwestycyjnego na lata 2013-2015 i znacząco zmniejszy ryzyko refinansowania euroobligacji.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł II linia metra: pierwsze windy zamontowane II linia metra: pierwsze windy zamontowane
Następny artykuł PKP Cargo wystawia makietę na aukcję WOŚP PKP Cargo wystawia makietę na aukcję WOŚP