Zarządzanie bezpieczeństwem na kolei

Zarządzanie bezpieczeństwem na kolei

21 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Finansowanie inwestycji kolejowych, systemy służące bezpieczeństwu w transporcie oraz problematyka kształcenia w specjalnościach dotyczących np. budowy i eksploatacji linii kolejowych były głównymi zagadnieniami poruszanymi podczas konferencji „Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym”.

Zarządzanie bezpieczeństwem na kolei
Fot. Agnieszka Jurewicz

Konferencję otworzył Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju, który przedstawił główne mechanizmy służące finansowaniu inwestycji kolejowej w najbliższych latach. Realizowane inwestycji i źródła ich finansowania zapisane są w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do 2015 roku, który stanowi niejako „biblię inwestycji” w sektorze kolejowym. Wiceminister przypomniał także o drugim ważnym dokumencie – Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, w którym są opisane wszystkie inwestycje finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Modernizacja infrastruktury
– W ciągu ostatnich 25 lat nie było tak dużych programów inwestycyjnych na polskiej kolei. Działania podejmowane przez rząd mają na celu stworzenie warunków do obniżenia kosztów transportu, co ma go uczynić bardziej atrakcyjnym – zapewniał Zbigniew Klepacki. Przekonywał też, że w tej perspektywie Polska jest dużo lepiej przygotowana do realizacji inwestycji niż w poprzedniej. – Wchodzimy w nową perspektywę z gotowymi projektami. Zakładamy, że wydatkowanie i prace inwestycyjne w nowej perspektywie będą rozłożone bardziej równomiernie – przekonywał wiceminister.

Efektem prowadzonych prac będzie modernizacja ok. 3800 km torów, zwiększenie długości torów o większym dopuszczalnym nacisku osi o ponad 2300 km czy podwyższenie maksymalnej prędkości do 200 km/h na ponad 500 km torów.

Bezpieczeństwo praktycznie
Uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Akademię Obrony Narodowej i PKP Polskie Linie Kolejowe zastanawiali się także nad kwestami dotyczącymi oceny stanu infrastruktury kolejowej i kierunkami działań mającymi na celu zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Uczestnicy konferencji mogli także zapoznać się z możliwościami prowadzenia gier strategicznych dla dyżurnych ruchu. Mieli także możliwość odwiedzenia Centrum Symulacji i Komputerowych Gier Wojennych w AON.

O przygotowaniu infrastruktury kolejowej w sytuacjach kryzysowych mówił Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP PLK, który podkreślał także szczególną współpracę między akademią a PKP PLK.

– Akademia Obrony Narodowej jest otwartym partnerem w różnego typu działań, nie tylko naukowych, ale bardzo praktycznych. Mieliśmy okazję zapoznać się z kilkoma systemami, część z tych rozwiązań być może wykorzystamy w budowaniu naszych systemów związanych z informacją pasażerską, z prowadzeniem ruchu kolejowego – przekonywał Remigiusz Paszkiewicz.

Nauka dla kolei
Podczas konferencji wymieniono także doświadczenia dotyczące kreowania nowych kierunków kształcenia w specjalnościach: budowa i eksploatacja linii kolejowych, zarządzanie ruchem na liniach kolejowych oraz zarządzanie bezpieczeństwem transportu kolejowego.

Konferencja „Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym”, która odbyła się 20 marcaw Warszawie, została objęta patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, jej organizatorem była PKP PLK oraz Wydział Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej.