Przewozy Regionalne naruszyły prawa podróżnych

Przewozy Regionalne naruszyły prawa podróżnych

27 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne stosowały bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, polegające na niewykonaniu obowiązku przewozu osób w zakresie podanym do publicznej wiadomości oraz niezapewnieniu podróżnym należytej obsługi.

Przewozy Regionalne naruszyły prawa podróżnych
Fot. Piotr Celiński

Sprawa dotyczy pociągu interREGIO „Żubr” nr 11121 relacji Warszawa Zachodnia – Białystok, który nie kursował w dniu 8 listopada 2013 r., a mimo tego przewoźnik prowadził sprzedaż biletów w kasach dworcowych i internetowym systemie sprzedaży biletów.

Osoby, które zakupiły bilet na tow. połączenie, pomimo zapewnień w kasach biletowych oraz informacji uzyskanych z internetowego systemu sprzedaży biletów, nie mogły odbyć podróży ostatnim pociągiem interREGIO wyjeżdżającym 8 listopada 2013 r. z Warszawy do Białegostoku. W kierowanych do spółki oraz Prezesa UTK skargach niedoszli podróżni zwracali uwagę na chaos informacyjny oraz brak jakichkolwiek informacji o odwołaniu połączenia. Ponadto skarżący wskazywali, że spółka nie zapewniła im transportu zastępczego, przez co podróżni musieli ponieść dodatkowe koszty związane np. z noclegiem lub kupnem biletu na połączenie autobusowe.

Po stwierdzeniu opisanego wyżej naruszenia, Prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej na Przewozy Regionalne. Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK może nałożyć w takim przypadku karę pieniężną w wysokości do 2 proc. rocznego przychodu przewoźnika, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego konsekwentnie reaguje na skargi zgłaszane przez pasażerów oraz wykonuje działania nadzorcze względem uczestników rynku kolejowego, do których jest uprawniony na podstawie przepisów obowiązującego prawa.